Re: Siła przesunięcia paradygmatu

From: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Siła przesunięcia paradygmatu
Date: Sat, 6 Feb 2010 17:02:52 +0100
<cqfe6czkoza3$.1p31fp4gbo16o.dlg@40tude.net> <hkcrnf$9iu$1@news.onet.pl>
<p9paacplqryp$.micmuu0kky45$.dlg@40tude.net>
<hkf4vu$spv$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<1wxnjwot8tr74$.1gapl3fukcrdj.dlg@40tude.net>
<hkfa9v$n4b$1@atlantis.news.neostrada.pl>
<jat0i1284his$.1s267fenp79zo.dlg@40tude.net>
<hkfbh0$ojm$14@node2.news.atman.pl>
<sahdbr7qg8he$.23815azv2kox$.dlg@40tude.net>
<hkfcjp$ojm$21@node2.news.atman.pl> <hkfcl7$6lu$1@news.onet.pl>
<62qz1v3ybl6w.ic1ami3haqma$.dlg@40tude.net> <hkfed8$cma$1@news.onet.pl>
<1...@4...net>
<hkfkuc$fub$2@atlantis.news.neostrada.pl>
<fmb1mg9s2vyy$.1gm5d04bfcxx4.dlg@40tude.net>
<hkh0qt$780$1@nemesis.news.neostrada.pl>
<bwe9uf25bs7j.18bd487y98lt2$.dlg@40tude.net>

news:bwe9uf25bs7j.18bd487y98lt2$.dlg@40tude.net...
> Dnia Fri, 05 Feb 2010 12:42:00 +0100, medea napisał(a):

> Tłumaczę:
> Partnerka Endera nie ma prawa oczekiwac od niego wierności.
> Ale jej chce - w dodatku w razie czego ze/chce się w tym celu odwoływac do
> norm społecznych, może nawet prawnych.
> Które ich związku nie dotyczą.
> Ani moralne - bo jej niczego ne obiecywał.
> Zgodziła się wejść z nim w nieformalny związek wiedząc jako dorosła, co on
> oznacza, a w miarę upływu czasu jej się zmienia - chce wierności od niego,
> tylko dlatego, że być może sama jest mu wierna. Jej wierność - jej wola.
> [...]

Powiem Ixi, że zbaraniałam.
Zawsze wydawało mi się, że jesli człowiek jest po prostu uczciwy, to będzie
uczciwy wobec innych ludzi i przed i po ślubie i w przeróżnych sytuacjach.
Że np. nie wejdzie w pewne sytuacje, jeśli nie będą one jasne dla obydwu
stron.

Cała reszta, to powiem szczerze, zwykła tandeta.

> Przecież wiem, co robię: jak wezmą ślub, to razem z całym społeczeństwm mu
> te fory cofnę, a zastosuję społeczne/prawne normy.
>
> Przed którymi społecznymi normami się Ender uchyla? jaką trwałą i
> przewidywalną częścią składową społeczeństwa są Ender i jego TŻ?
> ?

Nie jest po prostu uczciwym człowiekiem, ale szuka krętej ścieżki, która
pozwoliłaby mu mieć ciastko i zjeść ciastko (miec wygodny związek i chodzić
sobie na boki)

Jeśli chcesz, to pisz mu te usprawiedliwienia - z radością przyjmie
jakiekolwiek. Ale tym samym, w pewnym sensie, stajesz się jego wspólnikiem.
Gratulacje.

MK