Re: Skalniak - aranżacja, jak zacząć oraz skąd wziąść katalog ?

Data: 2004-05-16 14:27:07
Temat: Re: Skalniak - aranżacja, jak zacząć oraz skąd wziąść katalog ?
Od: ":FryceQ :" <f...@o...pl>

Witaj !

Podzielę się swoimi doświadczeniami w tym temacie .Od trzech lat ogród to
moje główne hobby, a założyem w nim kilka sporych rozmiarów skalniaków.
Zacząłem od zapoznania się z literaturą fachową np. " Ogródek skalny "
Karl - Heinz Haertl oraz poczytałem artykuły w czasopismach "Działkowiec "(
numer specjalny Ogrody skalne Nr 1/2002) , "Mój piękny ogród " i
.....zabrałem się do ciężkiej pracy :-| .Ale warto było. Ziemia pod
skalniak z prawdziwego zdarzenia musi być uprzednio odpowiednio
przygotowana. A oznacza to, że nie wystarczy usypać pagórek z ziemi i
sadzić. Pozostawienie na spodzie nieprzepuszczalnej ziemi gliniastej źle
wpłynie bowiem na warunki wodno - powietrzne skalniaka. Ziemia musi być
wpierw dobrze przekopana i dokładnie oczyszczona z wszelkich pozostałości
darni traw , korzeni itp , a następnie wymieszana z piaskiem, drobnym żwirem
i małymi kamykami ( dostępne np. w składach mat. budowlanych ). Kolejny krok
to wstępne uformowanie skalniaka i arnżacja ułożenia kamieni,skał. I tu moja
rada ,proszę nie robić skalniaka w formie płaskiej prostokatnej , czy też
kwadratowej działki, bo nie daje to ciekawego efektu. Najlepiej w moim
przekonaniu wykonać skalniak z brzegami w formie łuków ( wklęsłych i
wypukłych ) jako nieforemną figurę o zróżnicowanej wysokości , z pagórkami -
komponującą się z pozostałą częścią ogrodu. Co do kamienii ,jest to
indywidualny wybór i może to być np. wapień, piaskowiec lub dające ciekawy
efekt skały wulkaniczne np. bazalt, granit, łupek, porfir.( materiały te
kupić można w punktach sprzedaży kamienia ogrodowego i wszystko zależy od
tego na ile nas stać ) . Aranżację kamieni/skał wykonać najlepiej w formie
tarasowej "zabudowy" pozostawiając liczne wgłębienia, szczeliny . Tak
doszliśmy prawie do finału - obsadzania bylinami , iglakami, krzewami. Nie
jest to prosta sprawa, gdyż wybór jest duży , a kierować się trzeba i
charakterem skalniaka, i warunkami miejsca ( nasłonecznione, zacienione) i
rodzajem gleby ( zasadowa, kwaśna ). Jest to sprawa już indywidualnego
wyboru, doboru i kompozycji szaty roślinnej - na poczatek warto wybierać
znane byliny i niskie krzewy ,iglaki np. rojniki i rochodniki,
rogownica,funkie (hosta) i paprocie, goździk skalny, floksy,szarotka
alpejska,różne trawy, jałowce, sosny górskie - kosodrzewina,
trzmielina,wrzosy,irga,berberys itd. ( przy sadzeniu dodaję zawsze parę
ziarenek długo działającego nawozu, czasami dodaję jeszcze do ziemi
dodatkowo żwiru czy piasku w zależności od indywidualnych wymagań rośliny
oraz na koniec podlewam). Przy obsadzaniu proszę pamiętać, że rośliny się
rozrosną i nie należy sadzić zbyt gęsto. Po posadzeniu wykańczam
nawierzchnię drobnym żwirkiem, drobnymi kamykami, mielona korą.

Załączam link ze zdjęciami mojego skalniaka :
http://www.fryceq.cad.pl/04.jpg ( ! )
http://www.fryceq.cad.pl/01.jpg
http://www.fryceq.cad.pl/02.jpg
http://www.fryceq.cad.pl/03.jpg