Re: Zawartość kofeiny w kawie

From: bbjk <a...@b...cc>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Zawartość kofeiny w kawie
Date: Tue, 06 Jan 2015 18:36:43 +0100

> A dodatek kawy do czegoś, w tym i do tłustości? Weźmy taką kawę
> w torcie, w kremach i masach do niego, czy do innych ciast. Ja
> myślę, że dodatek kawy ich nie psuje.

Sęk w tym, że ja słodkich mas to w ogóle nie bałdzo. Więc niestety, kawa
z tłuszczem i cukrem wzbudza we mnie wielką niechęć.

Frappé zaliczam do takich
> przypadków -- bardziej odpowiednik szarlotki, niż małego espresso.

A szarlotkę to poproszę. Byle bez śmietany.
Ile ja się natłumaczyłam w różnych kawiarniach, że szarlotkę to solo. Bo
moda wsadzić ją do mikrofali, a potem nawalić śmietany z dezodorantu.

> Czy aż tak? Tak samo? Mnie się wydaje, że herbata z masłem jaka, to
> potrawa całkiem inna, niż to, co znamy.

Dużo czytam ostatnio na temat Azji Środkowej, realiów i obyczajów. Tę
herbatę często przybysze z naszej części kontynentu określają jako
bardziej podobną do zupy, niż herbaty, zawiesistą, tłustą i sloną. I
twierdzą, że da się przyzwyczaić, a na śniadanie picie jej ma sens,
jako, że daje sporą dawkę energii i rozgrzewa po nocy w jurcie.
No, zobaczymy... być może.

> Nie zastanawiałem się jaką wolę. Z cytryną piję rzadko, bo rzadko
> taką gdzieś proponują. A samemu robić mi się nie chce.

Najbardziej tutaj smakuje mi kawa w domowym wykonaniu. Chce mi się
robić, bo to nie jest jakaś wielka mordęga.

Jeśli nawet,
> to o cytrynie zapominam, lub po prostu jej nie mam na stanie. Ale
> teraz inna myśl mi przyszła do głowy -- jaka jest sezonowość kawy, do
> jakich pór roku ona przynależy?

Co za pytanie! Do wszystkich pór. Na upał dobra, na mróz też.

Do innych niż te zimne z grzechoczącą
> kostka lodu w szklance? Nie kojarzę kawy z napojem rozgrzewającycm.
> To bardziej herbata. A jeśli kawa, to nie taka mała parzona specjalnie
> dla aromatu, tylko wielki kubek.

Wielki kubek na rozgrzewkę, to najlepiej zupy.

Więc niezbyt mocna -- wtedy to może
> być z mlekiem. Może to jest nawet mleko z kawą -- bo do samego mleka,
> ciepłego zwłaszcza, to ja atencją nie pałam, kawa jest sposobem, by
> je przełknąć. A kawa letnia? Kawa letnia najlepsza taka, co się ją
> pija w naczyniach mniejszych jeszcze, niż te do wódki. I nie traktuję
> jej wtedy jako napój. Pije się te napitki zimne, w tym i z cytryną.
> Bo pić trzeba, gdy gorąco. A naparstek kawy pod gorącym słońcem? Jak
> to zakwalifikować?

Lubię pod gorącym słońcem naparstek gorącej kawy. Wbrew pozorom, to nie
jest głupie. A w zimie lody, jak bracia Moskale.

> Albo herbatą z prądem. Z tym że to trochę co innego. Góralska elektrownia
> bazuje dzisiaj na wódce. I może być jej całkiem sporo, wręcz powinno być,
> aby efekt stał się zauważalny. Rum w herbacie mógł być nawet niewielkim
> dodatkiem, bo o aromat chodziło. Ja sam herbatę (z rumem) znam tak długo,
> jak herbatę bez rumu, choć oczywiście ma pamięć nie sięga czasów nieboszczki
> Austrii.

Ale ten rum to nie czeski?

> http://www.dailymotion.com/video/xm6uc8_czterdziesto
latek-01-toast-czyli-blizej-niz-dalej_shortfilms

> 38 minuta (tu się chyba nie da tego ustawić wprost w linku, jak w YT).

"Na wygląd trzeba zapracować".
"Koniaku się nie mrozi".
Obie prawdy.

> Zawsze uważałem, że my, jako naród, tylko przez jakąś fatalną pomyłkę
> zostaliśmy umieszczeni na północy. Cechy charakteru u nas południowe,
> zwyczaje także.

Mamy za to śnieg skrzypiący. Dzisiaj poskrzypiałam, a jakbyś chciał
zobaczyć, to tam, gdzie zwykle.

> Wśród tych zwyczajów jest i taki, by nieczego o suchym pysku nie
> negocjować i nie podpisywać.
Proponuję więc zacne winko.
--
B.