Strona główna Grupy pl.soc.dzieci.starsze co Wy na to... Re: co Wy na to...

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: co Wy na to...

« poprzedni post następny post »
Data: 2005-09-15 06:56:51
Temat: Re: co Wy na to...
Od: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Asias"
<a...@p...onet.pl> mówiąc:

>> Odnoszę wrażenie, iż wyobrażasz sobie szkołę na kształt kursów - płacę,
>> przychodzę, wymagam.
>To prawda, o ile nie zapominamy, że wymagam nie oznacza, że zalicznie za
>pieniądze,
>tylko wymóg dobrego przygotowywania zarówno nauczyciela jak i uczniów, położenie
>nacisku na poziom wiedzy, wysiłku intelektualnego.

Niestety, uczniom i/lub ich rodzicom bardzo często się o tym zapomina.
Na kursach oczywiście. Chociaż i w szkole, jak ostatnio słyszałam coraz
modniejsze się staje wypominanie, iż szkoła to z podatków itd.

>Pracowałam w szkole, pracuję na kursach i szczerze
>> wątpię, by szkoła mogła kiedykolwiek stać się czymś takim.
>Potrafisz uzasadnić (i czy masz jeszcze ochotę ciągnąć ten wątek ;-)?

Uzasadnić? Hmmm... Przede wszystkim sama formuła, organizacja i cel
tych instytucji jest inny. Kursy to to, za czym w tym wątku się
opowiadasz: placówka usługowa. Ale też nie do końca, bo postawa typowo
roszczeniowa rodzaju "nauczcie mnie" na większości kursów spotka się ze
wzruszeniem ramion.
Szkoła ma na celu uczyć _i_ kształtować. Zwłaszcza jeśli chodzi o
młodsze dzieci, bo im starsze, tym mniej podatne na wpływ szkoły. Do
pewnego stopnia musi być IMO konserwatywna w swoich zasadach. Młodzież
zawsze będzie się buntowała przeciwko narzucaniu jej tych zasad,
jakiekolwiek by nie były - na tym polega młodość i taki mamy "model"
dorastania. Anyway, długa jeszcze droga przed nami, zanim element
kształtowania dziecka/młodzieży zostanie wyrugowany ze szkoły. I nie
jestem pewna, czy jest to pożądane - czy absolutny szacunek dla
indywidualności ucznia jest taki korzystny. W wersji drastycznej może
(podkreślam, że może, ale nie musi) prowadzić do takich wynaturzeń, jak
w http://www.ozon.pl/a_tygodnikozon_2_16_508_2005_20_1
.html

>> młodzieżowych _nie da się_ jedynie
>> przekazywać wiedzy. Zawsze pojawiają się elementy wychowawcze
>Czy możesz podać kilka przykładów elementów wychowawczych, których może się
>spodziewać młodzież (18-19lat) na kursie?

Spodziewać to za duże słowo. I oczywiście, im człowiek starszy, tym
mniej takich rzeczy się pojawia, ale w grupach dziecięcych konieczne
jest czasami chociażby usadzenie co bardziej dynamicznych dzieci,
przypomnienie im, gdzie się znajdują, jak się mają zachować w tej
sytuacji. Nie mówiac o tym, że na kursach językowych dla dzieci
pojawiają się elementy porównań międzykulturowych, tematy w rodzaju 'jak
się zachować', itd. Z doświadczenia wiem, że największym uwielbieniem
młodszych dzieci cieszą się lektorki/lektorzy, którzy tym dzieciom
bardziej matkują/ojcują niż tylko li i jedynie wykładają obcy język.
Jeśli chodzi o starszą młodzież, to i ich czasami trzeba "powychowywać",
zwłaszcza jeśli chodzi o zdyscyplinowanie i podejście do pewnych spraw.
Jeśli dziecko zachowuje się niegrzecznie, można to zrozumieć i
korygować, jeśli dziewiętnastoletni lub dwudziestoletni młodzian
zachowuje się jak rozwydrzony jedenastolatek, to nie pozostaje nic
innego, jak onego wychować, lub się z nim męczyć. Nie mówiąc o dorosłych
ludziach, którzy potrafią zachowywać się na zajęciach jak ekskjuzemła
ostatnie chamy i prostaki.
Tak czy inaczej, na kursach z pewnością "wychowywanie" jest mocno
ograniczone i na pewno nie wiąże się z przekazywaniem własnych poglądów
lektora. Chociaż tak sobie myślę, że i to jest nieuniknione, zwłaszcza
na kursach językowych na wyższych poziomach, kiedy to prowadzi się
dyskusje i debaty na różne tematy.

AGnieszka (trochę zaspana)
--
Proudly (-.-------.- Folk Lore for the Masses -.--------.-)
Presents: ("Kobieta znacznie mniej odpowiada za to, co robi.)
GG:1584 ( Mężczyzna powinien się wstydzić." Jacek Kijewski)

 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
15.09 Asias
15.09 Jarek Spirydowicz
15.09 Lila
15.09 Roman G.
15.09 Jarek Spirydowicz
15.09 Roman G.
15.09 Roman G.
15.09 Roman G.
15.09 Roman G.
15.09 Roman G.
15.09 kolorowa
15.09 Harun al Rashid
15.09 Harun al Rashid
15.09 Harun al Rashid
15.09 Roman G.
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
Statystyki inicjacji seksualnej
Poszukuje tytułu książki
Jak wyobrazacie sobie otwarcie przedszkoli i klas I - III ?
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych
Syndrom Dudusia u dzisiejszej młodzieży
Coś się komuś pomyliło.
Prymitywne Piractwo Prawne
U Was też tak jest?
Szóstki
testując trzecioklasistów - OBUT 2014
Tylko odbić się od dna...
www.vampisoft.com - serwis dla dzieci
opiekun medyczny
NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
"Młodzieżowe Słowo Roku 2025 - głosowanie", ale bez podania znaczeń tych neologizmów
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
[polscy - przyp. JMJ] Naukowcy będą pracować nad zwiększeniem wiarygodności sztucznej inteligencji.
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Polska [masowo - przyp. JMJ] importuje paprykę, a polska gnije na polach
Kol. sukces po polsku: polscy naukowcy przywracają życie morskim roślinom
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju
Medycyna - czy jej potrzebujemy?
Atak na [argentyńskie - przyp. JMJ] badaczki, które zbadały szczepionki na COVID-19
Xi Jinping: ,,Prognozy mówią, że w tym stuleciu istnieje szansa dożycia 150 lat"
Zbrodnia 3 Maja
Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem