Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "zazolty" <r...@x...op.pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: kazanie o znakach nietrwałości
Date: Sun, 4 Jul 2010 01:49:50 +0200
Organization: http://onet.pl
Lines: 27
Message-ID: <i0oias$bgr$1@news.onet.pl>
References: <i0ob1c$sp0$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: host-81-190-120-213.gdynia.mm.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1278200988 11803 81.190.120.213 (3 Jul 2010 23:49:48 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 3 Jul 2010 23:49:48 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5931
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:204318 pl.sci.psychologia:549505
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Piotrek Zawodny" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
news:i0ob1c$sp0$1@news.onet.pl...
> ciało - nie jest ja - bo nie można powiedzieć ciału by było takie bądź
> inne
>
> zgadzacie się z tym?
>
> to samo z uczuciami, z świadomością, z postrzeżeniami, z formacjami
>
> czy wobec tego Budda utożsamia ja z wolą? ciało nie zależy od mojej woli
> (oddychanie, procesy ustrojowe, bicie serca,) ale Budda mówi że wola też
> jest częścią formacji, które z kolei on uważa za nie-ja; ale czy w takim
> razie jego celem nie jest pokazanie, że naprawdę nie ma żadnego ja? to ma
> być wolność?
Chłopie, to jest pl.sci.psychologia, nie pl.soc.religia.
A formalnie kwestię istnienia - nie-istnienia ja należy traktować
wyłacznie jako motyw dla własnej osobistej refleksji, a nie
jako temat do rozważań na publicznym forum.
Równie dobrze mozesz sobie rozważać, czy cierpienie
istnieje czy nie - i nawet dojść do wniosku, że nie istnieje.
A potem ciężko zachorować i umrzeć - w wielkim, 'nieistniejacym'
cierpieniu.
Mozesz też wziąć środek przeciwbólowy, upić się i położyć się spać
- to również dobry 'dowód' na to, że 'ja' nie istnieje.
|