Re: <oo>___ .~*

From: "AW" <P...@h...com>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.fizyka,pl.sci.psychologia
Subject: Re: <oo>___ .~*
Date: Tue, 10 Apr 2007 09:58:16 -0700

"ichbine" <i...@o...KROPKA.pl> wrote in message
news:461b9bc2$0$13198$f69f905@mamut2.aster.pl...
> [...]
..

> Otóż to. Można tą oczywistość przyjąć, ale co ważniejsze za
> oczywistością tego poglądu stoi inny pogląd. Świadome jest to co podlega
> woli. Dlaczego akurat tak miałoby być?
> Dlaczego to SIĘ zakłada?
> Nie widzę żadnego za.

Oczywiście że nie, można być świadomym rzeczy na które nie mamy żadnego
wpływu.

> Tak. Ale czy wola stanowi istotę świadomości?

Moim skromnym zadaniem, stanowi ją odbiór bodźców, z naciskiem na jakość
odbioru, nie na bodźce. A sprowadza się to do kontrastów pomiedzy różnymi
stanami subiektywnymi. Jedynie kontrasty są odnotowywane i to im
przypisujemy
właściwość 'istnienia'.

> Jeśli nie, to nie ma jak odróżnić jej od świata w bardzo wielu
> argumaentach, typu uderzyłam się niechcący w rękę, to w co się uderzyłam
> istnieje niezależnie ode mnie. Dlaczego? Bo nie podlega ono mojej woli.
> Dlaczego wola tu decyduje? Dlaczego wola ma tu decydować?

Myślę, że zarówno ręka jak i świat po prostu istnieją, to są fakty z któymi
musimy się pogodzić, jeśli zycie jest nam miłe ;-)

Wola jest tu istotna jedynie o tyle, jeśli ktoś koniecznie chce widzieć
świadomość w jej kategoriach.

AW

.