Re: proszę o rad

Data: 2003-10-23 13:45:26
Temat: Re: proszę o rad
Od: olga <koty@[nospam].tintaonline.net>

> Proszę, może wasza nieskończona
> wyobraźnia kulinarna wpadnie na to, co można by ciekawego zrobić z takich
> produktów jak: mąka, ryż, makaron, mleko, jogurt, jajo (białko),
> cielęcina, kurczak, indyk, dorsz, karmazyn, sandacz, szczupak, słodka
> śmietanka max 9%, oliwa z ol, ziemniaki, marchew, buraki, sałata, szpinak,
> seler, pomidory, groszek, ogórki, dynia, rabarbar, zioła.
> Wiem, że temat zachacza o pl.*.dieta, ale chodzi mi o prezepisy i inwencję
> kulinarną, więc zwracam się do Was. Z góry wszystkim dziękuję

> [...]
Dziadek_który_tak_dzielnie_trzyma_się_zaleceń_lekarz
y_że_schudł_już_10kg_:((
> (

Przypomniał mi się taki przepis na b.lekkie risotto, może się przyda:

1 średniej wielkości koper włoski świeży, jedna mała cebulka (można ew.
pominąć), 2 pojedyncze piersi z kurczaka, sól, 1-1,5 szklanki ryżu, 1 litr
(lub nieco więcej) bulionu warzywnego, może być z kostki, łyżka oliwy z
oliwek.

Koper oczyść z zielonych liści a resztę umyj i pokrój w "piórka", cebulkę w
drobną kostkę. W sporym rondlu (od razu na całą potrawę) rozgrzej oliwę i
wrzuć warzywa, nie trzeba smażyć a tylko zeszklić, dodaj pokrojone w kostkę
piersi i poczekaj aż mięso zbieleje, wlej z pół szklanki bulionu i podduś
pod przykryciem aż koper zmięknie (ale nie całkiem, ma być półmiękki),
dosól do smaku. Teraz wrzuć ryż i zamieszaj, gotuj na małym ogniu aż
zacznie gęstnieć, dolej kolejną szklankę bulionu, znów zamieszaj delikatnie
i zostaw aż zacznie gęstnieć - i tak aż ryż będzie miękki (ok 20-25 min),
kontroluj podczas gotowania smak, bo sól lubi "znikać" w tej potrawie.
Można lekko posypać parmezanem jeśli Twój Dziadek może jeść sery twarde.

Tipsy ;)

Risotto w oryginale ma konsystencję gęstej zupy, ale można robić wedle
uznania gęstsze lub rzadsze - dodajesz odpowiednio mniej lub więcej
bulionu.

Jeżeli nie masz czasu ani chęci stać pół godziny przy kuchni możesz dodać
cały bulion od razu (ciepły), zamieszać, zagotować i zostawić na jakieś 25
minut na b.małym ogniu.

Mieszaj delikatnie, żeby nie rozbić na miazgę mięsa i kawałeczków kopru

W podobny sposób możesz zrobić risotto z dynią - dynię dusisz lekko z
cebulką a potem dodajesz ryż i bulion, mozna pominąć mięso.

Jak mi się jeszcze jakieś przepisy nasuną to napiszę :)
--
olga z życzeniami szybkiego powrotu do formy dla Dziadka