Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.icm.edu.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Jagoda" <j...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: zerowka - dziecko ze stycznia
Date: Mon, 15 Oct 2001 19:12:07 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl
Lines: 49
Message-ID: <9qf5qd$olp$3@news.tpi.pl>
References: <9qcc7u$78v$3@news.tpi.pl> <9qckvs$92k$1@news.tpi.pl>
<3bc9f5b1$1@news.vogel.pl>
NNTP-Posting-Host: pa48.krakow.cvx.ppp.tpnet.pl
X-Trace: news.tpi.pl 1003166349 25273 213.76.36.48 (15 Oct 2001 17:19:09 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: 15 Oct 2001 17:19:09 GMT
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4133.2400
X-MSMail-Priority: Normal
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4133.2400
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:109126
Ukryj nagłówki
Użytkownik "CHANI" <c...@c...org> napisał w wiadomości
news:3bc9f5b1$1@news.vogel.pl...
> cbnet <c...@w...pl=NOSPAM=> pisze:
>
> > > Jak byloby dla niej lepiej z punktu widzenia psychologii
> > > i jej rozwoju uczuciowego?
>
> > Pozbawianie dzieci dziecinstwa czy nakladanie na nie obowiazkow
> > zbyt szybko nie jest dla nich korzystne z pewnoscia.
> > Np w krajach wysoko-rozwinietych dodawania ucza sie 10-latkowie.
>
> Jest też druga strona medalu.
>
> Jeśli dziecko jest wyjątkowo uzdolnione, to gdy pójdzie do szkoły
> zgodnie ze swoim rocznikiem, bardzo możliwe że wyrośnie na lenia,
> bo nie będzie musiało się starać. Wszystko będzie pojmowało bez
> przeszkód i nauczyciele będą "za nic" stawiać je za wzór przed
> innymi dziećmi, które nie są tak zdolne, wkładają dużo pracy
> w nauczenie się czegoś, a mają gorsze wyniki. Dziecko takie
> z dużym prawdopodobieństwem w przyszłości będzie:
> - niesystematyczne
> - leniwe
> - nie przyzwyczajone do przezwyciężania trudnosci
> - nieobowiązkowe
>
> itd, itp.
>
> Później będzie miało problemy, gdy będzie musiało naprawdę zacząć
> się uczyć, bo materiał będzie dużo bardziej obszerny (np. na
> studiach).
>
> To też należy mieć na uwadze. Jeśli dziecko wcześniej chce pójść
> do szkoły, należy mu to umożliwić. Ono chce się rozwijać.
Z powyzszym sie zgadzam, ale z koncowka nie do konca. Bo czy dziecko moze
wiedziec jak naprawde wyglada szkola? I czy mu sie szybko nie znudzi?
Moje pytanie dotyczylo raczej innych czynnikow niz intelektualne, bo to jak
mi sie wydaje bedziemy w stanie ocenic, gdy przyjdzie na to pora. Myslalam
raczej o tym czy mala w zwiazku z polrocznym wyprzedzeniem (czy tez
opoznieniem) nie bedzie w wiekszym stopniu narazona na jakiegos rodzaju
problemy emocjonalne, czy nie bedzie miec wiekszych klopotow z nawiazywaniem
stosunkow miedzyludzkich.
Pozdrawiam
J.
|