Re: zespół jelita drażliwego

From: tomek wilicki <t...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: zespół jelita drażliwego
Date: Thu, 26 Mar 2009 14:25:22 +0100

daga wrote:

> Witam serdecznie!
> Chciałabym się dowiedzieć coś o zespole jelita drażliwego i refluksie
> żołądkowo dwunastniczym. Kilka dni temu wyszłam ze szpitala i już obawiam
> się kolejnego refluksu i bóli zwiazanych z nadwrażliwoscią jelit.
> Zapisałam się na wizytę u gastrologa, jednak będę musiała jeszcze dosć
> trochę na nią poczekać, a mam kilka pytań na które chciałabym już znać
> odpowiedź. Jak często w moim żołądku może pojawić się refluks i co sprzyja
> jego powstawaniu? Jaką dietę powinnam stosować przy zespole jelita
> drażliwego ?

coś takiego jak "zespół jelita drażliwego" nie istnieje. Jest to
zapchajdziura, gdy lekarz nie wie co dolega (najczęściej jest zbyt głupi
bądź zbyt leniwy, żeby znaleźć przyczynę), wpisuje "jelito drażliwe".

Jaką dietę? Przede wszystkim zrób serię badań na alergie pokarmowe.
Najczęściej alergie powoduje mleko i jajka, po nich są zboża europejskie
(gluten).

Dieta ogólnie dla każdego człowieka powinna być mniej więcej podobna -
wszyscy w końcu jesteśmy małpami. Pokarm więc powinien być jak najbardziej
zbliżony do naturalnego pokarmu małp. Małpy nie jedzą białej mąki (w ogóle
nie jedzą zbóż), nie jedzą nabiału, jajek, mięsa, nie piją kawy na
śniadanie. Ich dieta opiera się na surowych owocach i warzywach. Wg zaleceń
WHO proporcje w diecie powinny wynosić do 10% kalorii z tłuszczu (do 20%
jeśli są to głównie "dobre" tłuszcze), około 10% kalorii z białka, reszta
węglowodany w formie mało przetworzonej, z dużą ilością błonnika. Order z
kartofla dla osoby na tej grupie, która przestrzega takiej diety :)

Nie wiem, czy jakaś konkretna dieta pomoże czy nie, ale faktem jest, że
refluksy częściej występują u osób, które odżywiają się wyjątkowo
paskudnie, czyli mają w diecie więcej pokarmów wysoko przetworzonych.

Stawiam na to, że jesz coś, czego jeść nie powinnaś, jest bardzo mało
prawdopodobne, że nie jesz czegoś, co powinnaś zjadać. Na wszelki wypadek:

http://vegie.pl/topics80/1302.htm

Jeśli objawy zaczęły się nasilać po przejściu na wegetarianizm, pomyśl,
jakie pokarmy włączyłaś do diety. Możliwe, że któryś z nich wywołuje silną
reakcję alergiczną. Ja np mam problemy po nabiale i po soi - z nabiału
zrezygnowałem z przyczyn etycznych i dopiero wtedy nagle ni stąd ni zowąd
mocno poprawił się stan zdrowia. Wcześniej nie podejrzewałem, że może on
wywoływać jakieś dolegliwości. Z soją jest mniejszy problem, nie dość, że
większość produktów z jej udziałem jest mało wartościowa, to ma do tego
wstrętny smak.

> Chciałabym się rownież dowiedzieć, czy mój wegentarianizm nie
> pogarsza całej sytuacji?

jeśli masz np alergię na soję a dietę opierasz na produktach sojowych, to
jasne że może pogarszać. W praktyce nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem
tego typu dolegliwości u wegetarianina czy wegetarianki, a od ponad 5 lat
prowadzę portale społecznościowe dla wegetarian i znam dosłownie tysiące
ludzi na tej diecie.

W sumie coś wysyp wegetarian z dolegliwościami ostatnio, przez 2 lata nikt,
teraz już chyba 3 osoba w ciągu 2 tygodni.