Winna pergola-długie

następny post »
From: "Paweł L." <l...@i...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Winna pergola-długie
Date: Wed, 11 Aug 2004 09:48:19 +0200

Drugi rok rosną mi przy pergoli Alden,Alwood,Swenson Red i od jesieni
Ontario. Razem 15 sztuk, z których powiedzmy 3 są O.K.. Coś jest nie tak
z moją ziemią, bo sadzonki od Myśliwca nie rosną tak jak powinny.
Wychodzą z ziemi bardzo późno, a potem słabiutkio rosną. Czy mogą
podmarzać od betonowego fudamentu słupów pergoli? Posadzone są zaraz
przy nich. Fundament wychodzi ponad ziemię i śnieg zimą. Pergola ma dwa
lata. Ale np taki Alwood rósł ładnie i zaczął powoli marnieć, aż zgubił
wszystkie liście i pewnie po nim. To samo z październikowymi Ontario.
Ziemia jest raczej gliniasta, ciężka i zimna.Torfu dać nie mogę, bo
nornice wszystko by zniszczyły. W niektórych miejscach dosadzałem
jesienią nowo zakupione i znowu to samo.
Przy jednym słupie rośnie ładny Alden. W tamtym roku doszedł do dachu
pergoli (3m). Obciąłem wszystko cieńsze od ołówka, zdjąłem ze sznurka i
zabezpieczyłem. Dopiero w czerwcu dał pierwsze oznaki życia , nawet
zawiązał grono i rośnie nawet ładnie, ale wolniej niż np jeden Alwood.
Ale przecież nie będę go zciągał co roku. Planuję go zamienić na Swenson
Red, bo jeśli Alden pozostanie bez okrycia to na bank przemarznie.
Trochę mi go szkoda bo jest już dosyć duży. ale pewnie lepiej teraz niż
po przemarznięciu.
Lokalizacja: powiat Strzyżów-Podkarpacie, chociaż pewnie nie najzimniejsze.
Pytania:
1.Jak minimalnie blisko od betonowego fundamentu(pergoli) można sadzić
winorośla?
2.Co zrobić z nieprzyszłościowym (chociaż dużym) i zdecydowanie za
późnym Aldenem?
Pozdrawiam Paweł L.