soczewica

1. Data: 2004-08-05 19:11:53

Temat: soczewica
Od: "wojus" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

hej

z tego co się orientuję
to mamy 3 rodzaje soczewicy
- czerwona
- zielona
- brązowa
(która jest waszym zdaniem najlepsza?)

na dobry początek kupiłam zielona
no a teraz mam kilka pytań.
1) czy soczewica należy do rodziny kasz?
2) jak bardzo jest odzywacza?
3) jak ją gotować? np. na pół szklanki ile wody? czy solić? jak długo
gotować?

- czy można ją podawac jako kaszę czy ryż np. do dań mięsnych i sałatkowych?
czy znacie moze jakies przpiesy na sałatkę z soczewicą (z tyńczykiem? - jaki
kolor do czego?)

z góry dzięki
Paulina

-----------
Paulina i Ola 18.06.2003
http://sus.univ.szczecin.pl/~wojus

1. Data: 2004-08-05 21:12:20

Temat: Re: soczewica
Od: "Hafsa" <h...@...necie> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wojus" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> hej
>
> z tego co się orientuję
> to mamy 3 rodzaje soczewicy
> - czerwona
> - zielona
> - brązowa
> (która jest waszym zdaniem najlepsza?)

Zalezy , do czego. Czerwona sie rozgotowuje na "pyl", zielona swietna na
salatki.

> na dobry początek kupiłam zielona
> no a teraz mam kilka pytań.
> 1) czy soczewica należy do rodziny kasz?

To jest roslina straczkowa, tak jak fasolka czy groch.

> 2) jak bardzo jest odzywacza?

Zawiera min bialko, ma niski IG, mozna wiec ja jesc przy diecie
odchudzajacej

) jak ją gotować? np. na pół szklanki ile wody? czy solić? jak długo
> gotować?

Zielona i brazowa mozna namoczyc. Ja gotuje najczesciej zupe, wiec wody daje
sporo, sole i dodaje tez glon kombu.

> - czy można ją podawac jako kaszę czy ryż np. do dań mięsnych i
sałatkowych?

To nie jest kasza....ale moj TZ lubi soczewice zryzem.
Mozesz ja jesc w dowolnej kombinacji, zalezy od gustu i wyznawanej diety.

> czy znacie moze jakies przpiesy na sałatkę z soczewicą (z tyńczykiem? -
jaki
> kolor do czego?)

Z tunczykiem nie znam, i nie chce wymyslac.Kuchmistrzowie grupy
podpowiedza.Pozdrawiam Hafsa

1. Data: 2004-08-05 21:15:25

Od: "wojus" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> czy znacie moze jakies przpiesy na sałatkę z soczewicą (z tyńczykiem? -
jaki
> kolor do czego?)

PRZEPRASZAM
pszepisy
masakra, ależ mi wstyd
ale to wszystko przed wino :-)
Paulina
-----------

1. Data: 2004-08-05 22:12:24

Od: "Małgorzatka+" <nick(bez+)@interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wojus" napisał

> jaki
>

> PRZEPRASZAM
> pszepisy
> masakra, ależ mi wstyd
> ale to wszystko przed wino :-)

No chyba teraz to już naprawdę zaszalałaś z tym winem :-))) Poprzednio to
była tylko literówka, a teraz to już naprawdę masakra ;-) Powiedz chociaż
jakie winko tak wspaniale miesza w głowie - chętnie spróbuję ociupinkę.
Małgorzatka

1. Data: 2004-08-05 23:05:44

Od: "Hupu" <m...@f...ppolbox.pl> szukaj wiadomości tego autora

załączam kilka fajnych przepisów z soczewicą, bardzo smaczna jest lasgna z
soczewicy i szpinaku, soczeiwca z ryżem, bądż z cebulką przysmażaną na
oliwie. Ja soczewicy w ogóle nie moczę, tylko płukam i w okolo 20min. jest
ugotowana, mówię o brązowej. jeśli chodzi o czerwoną, częściej używa się jej
do zup, bo jest delikatniejsza i bardziej ciapciasta. polecam także ugotować
sobie soczewicę z miętą. ja gotuję z ekspresówką, ma ciekawy smak. jeśli
chodzi o wartosci odżywcze to jest bogata w łatwo przyswajalne bialko,
fosfor, żelazo, wapń, karoten oraz witamniy B1, B2,PP i C
oto przepisy http://puszkkka.spinacz.pl/szukaj_n.php3, no i życzę smacznego
Hupu

1. Data: 2004-08-06 06:42:12

Od: m...@p...onet.pl (Kot) szukaj wiadomości tego autora

Hafsa wrote:

> To nie jest kasza....ale moj TZ lubi soczewice zryzem.

Moja tesciowa podaje znakomity dodatek do dan miesnych: zielona
soczewice gotuje z... marchewka, pokrojona w polcentymetrowe plasterki,
nadmiar wody odlewa, calosc krasi przesmazonymi skwarkami z wedzonego
boczku. Bardzo mi to smakuje.

--
Kot
m...@p...onet.pl

1. Data: 2004-08-06 07:04:40

Temat: Re: soczewica [OT]
Od: "wojus" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> była tylko literówka, a teraz to już naprawdę masakra ;-) Powiedz chociaż
> jakie winko tak wspaniale miesza w głowie - chętnie spróbuję ociupinkę.

mi każde winko - nawet ociupinkę - miesza w głowie :-)
no - ktoś powie, nic specjalnego
zwykła węgierska KADARKA
półsłodka Rosenthala

- a czy serio az tak często robię błędy?

pozdrawiam
PO

------------

1. Data: 2004-08-06 10:05:07

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wojus" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> czy znacie moze jakies przpiesy na sałatkę z soczewicą (z tyńczykiem? -
jaki
> kolor do czego?)

ja znam , ja :)) z zielonej
podaje skladniki, bo proporcje dobieram na oko

- soczewica zielona, nie rozgotowana!!!
- ser zolty - plasterki zwinac w ruloniki i pokroic jak makaron w paseczki,
fajnie, jesli te ruloniki sie nie rozwina
- por - zszatkowany cienko
- czerwona papryka w kosteczke
wymieszac z majonezem, doprawic sola i pieprzem, mozna czesc majonezu
zastapic jogurtem
pyyyycha!!!!

soczewicy zielonej uzywam jeszcze jako nadziewke do pierogow - ugotowana
przesmazam ze zrumieniona cebulka - gdy sie uzyje wyobrazni to pierogi
smakuja jak z miesem :)))

pzdr
marta

1. Data: 2004-08-06 10:21:05

Od: kag <k...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

wojus wrote:

> 3) jak ją gotować? np. na pół szklanki ile wody? czy solić? jak długo
> gotować?

wode do gotowania straczkowych nie powinno sie solic, poniewaz sol
wydluza czas gotowania. zielona soczewice gotuje jakies 15-20 minut,
gdy chce jej uzyc w calosci, zas ok. 20-25 minut, gdy ma zostac
rozgnieciona.

osobiscie bardzo lubie smak soczewicy i czesto stosuje ja jako dodatek
do ryzu (wymieszane razem), na wszelkiego rodzaju farsze (do zapiekanek,
krokietow, bigusu itd.), na kotlety (rozgniatam widelcem, przyprawiam,
troche bulki tartej, jajo).

--
Andrzej GG: 5404692

1. Data: 2004-08-06 10:23:27

Od: kag <k...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Martka wrote:

> - soczewica zielona, nie rozgotowana!!!

wyczytalem, ze ponoc dodanie lyzki oleju do wody spowoduje,
ze soczewica nie bedzie sie rozlatywac.

--
Andrzej GG: 5404692

Awantura o drylowanie wiśni
Garnki Berghoff - polecam !!!
Prosty i dobry przepis na piersi z kurczaka [P]
urządzam kuchnię
nutella