Re: Arszenik w ryzu

Newsgroups: pl.rec.kuchnia,pl.sci.chemia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Arszenik w ryzu
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5b9cbb4e$0$690$65785112@news.neostrada.pl>
<5b9cd454$0$683$65785112@news.neostrada.pl>
<5b9cde57$0$677$65785112@news.neostrada.pl>
<JX7nD.79969$Yn.8541@fx14.ams1>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<45a3kjlvikts.1livhyq057bl6$.dlg@40tude.net>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<161h16jc2qsit$.1q703abafdzim$.dlg@40tude.net>
Date: Sat, 15 Sep 2018 18:45:10 +0200

Pan J.F. napisał:

> Miejmy nadzieje, ze ktos sprawdzil iz leczeni smarowani mascia
> zyja dluzej niz niesmarowani.

Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny za rok 1927 dostał
niejaki Julius Wagner. Dali mu ją za metodę leczenie syfilisa przez
zarażenie malarią. Była to chyba jego ulubiona choroba -- wcześniej
leczył nią też choroby neurologiczne i psychiczne. Wątpię, by ktoś
wtedy zajmował się takimi drobiazgami, jak liczenie chorych i zdrowych.
Ważnie, że teoria wyglądała pięknie. A nam po Juliuszu Wagnerze zostało
dzisiaj tylko powiedzenie "syf malaria".

> wiki podaje, ze ostre objawy byly obserwowane przy stezeniu par nawet
> 1mg/m^3 powietrza, a lekkie przy dlugotrwalym 0.7 - 42 ug/m^3
>
> Jesli swietlowka starego typu zawierala np 10 mg i pekla w pokoju,
> albo to byl termometr co zawieral 100mg ...

To jest bardzo wysokie stężenie, do osiągnięcia tylko u Róży Luksemburg.
Te miligramy bardzo szybko rozchodza się w otoczeniu, nawet przy słabej
wentylacji. Kropla z rozbitego termometru za to paruje bardzo długo.
Jest czas, by się jej spokojnie pozbyć.

> A jesli jednak nie takie calkiem obojetne dla niemowlaka ?

Tu akurat zdrowych i chorych policzono dokładnie.

--
Jarek