Re: Baranina i co dalej

Data: 2003-07-13 16:08:07
Temat: Re: Baranina i co dalej
Od: kamila slawinska <k...@a...for.it>

On Sun, 13 Jul 2003 10:03:08 +0200, Aleksander Kłosiewicz
<s...@w...pl> wrote:

>mam 1,5kg baraniej łopatki i zastanawiam się
>co z nią zrobić ? Upiec w całości, czy pokroić na jakiś
>gulasz albo szaszłyki ?

jak ci sie chce, mozesz zrobic marokanskie taigne (czy tajine, jak
figuruje w laroussie)... mam kilka przepisow, z ktorych na razie
wyprobowalam ten:

na 6-8 osob potrzebne beda:

1.3 kg lopatki jagniecej, oczyszczonej z tluszczu i pokrojonej w 4-cm
kawalki
1 1/3 szklanki suchej cieciorki
4 lyzki oliwy z oliwek
2 lyzeczki cukru
2 lyzeczki mielonego kminku
1 lyzeczka mielonego cynamonu
1 lyzeczka mielonego imbiru
1 lyzeczka mielonej kurkumy
1/2 lyzeczki szafranu lub papryki w proszku
2 cebule, grubo posiekane
3 zabki czosnku, drobno posiekane
2 pomidory bez skory i nasion, pokrojone w kostke
2/3 szklanki rodzynek, namoczonych w cieplej wodzie
10-20 czarnych oliwek bez pestek
2 cytryny konserwowe, pokrojone w cienkie plasterki lub starta skorka
z 1 cytryny
2 lyzki siekanych lisci kolendry (cilantro) lub zielonej pietruszki
sol i pieprz
450 g kaszki kuszkus jako dodatek

1. cieciorke opluykac, zalac woda w duzym rondlu i zagotowac. gotowac
10 minut, odcedzic, ponownie zaklac woda i gotowac okolo godziny, az
bedzie miekka (alternatywna taktyka: namoczyc cieciorke na noc, jak
fasole, i nazajutrz ugotowac w swiezej wodzie).zdjac garek z ognia,
dodac szczypte soli, odstawic.

2. w misce zmieszac polowe oliwy z przyprawami, obtoczyc mieso w
marynacie, odstawic na 20 minut.

3. rozgrzac reszte oliwy na duzej patelni, wrzucac porcjami mieso i
smazyc 5-6 minut, odwracajac, zeby zrumienilo sie ze wszystkich stron.

4. na tluszcz po smazeniu miesa wrzucic cebule i czosnek,zrumienic
mieszajac. dodac pomdory, zalac szklanka wody, zagotowac
mieszajac.obsmazone mieso wrzucic do rondla, zalac masa
cebulowo-pomidorowa, dodac tyle wody, by sos przykryl mieso.
zqagotowac, zszumowac, przykryc gar i dusic az mieso bedzie miekkie
(okolo godziny).

5. odsaczyc cieciorke, zachouwjac wywar. wrzucic do gara z miesem,
dolac okolo szklanki wywaru,w ktorym sie gotowala. dodac rodzynki
razem z woda, w ktorej sie moczyly i gotowac wolno przez nastepne pol
godziny.

6. dodac oliwki i cytryny, gotowac nastepne 20-30 minut, potem dodac
polowe posiekanej zieleniny.

7. podowac z przygotowana wczesniej kasza kuskus, posypane reszta
zieleniny. jesc z apetytem.

smak tej potrawy - bardzo specyficzny - polega w duzej mierze na
przyprawach - zwlaszcza kolendra i marokanskie cytryny konserwowe maja
dosc niepowtarzalny smak... ale mysle, ze starta swieza skorka i natka
pietruszki tez bedzie dobre. jak ci sie spodoba - mam jeszcze pare
innych przepisow na taigne, np.z kardami, albo z karczochami,albo ze
sliwkami i miodem...

inna opcja to navarin z baraniny, czyli duszone miesko z mlodymi
jarzynami. chcesz przepis?

pozdrowienia,
kamila
--
"I'm also not very analytical. You know I don't spend a lot of time thinking
about myself, about why I do things." - George W. Bush, aboard Air Force One, June 4,