Re: Bigos z młodej kiszonej?

Data: 2015-06-04 00:02:06
Temat: Re: Bigos z młodej kiszonej?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pani Ewa napisała:

> Z "tegoroczną nowością" to żart, jak rozumiem?
> Mnie perspektywa zakupu wiaderka takiej kapusty napawa wielką radością,
> stąd m.in. ten głupi pomysł z bigosem. Oczywiście logiczniej będzie
> kupić starą ukiszoną (o ile gdzieś jeszcze dostanę), a dodatkowo pół
> kilo młodej do podjadania.
> Surówka z młodej "kiszonej" to normalność.

Nie, nie żart. Poddanie młodego warzywa lekkiej fermentacji to normalność.
Sam ten poces inicjuję od czasów niepamiętnych, a zdarza mi się też kupić
gotową pod nazwą "surówka z młodej kapusty" -- zwykle sprzedawana z takich
pojemników z nierdzewki, gdzie obok siebie są różne różności. Bywa całkiem
świeża, bywa w wersji podkiszonej. Z dodatkami lub prawie bez. Ale na
wiaderka, to u mnie wcześniej nie sprzedawali. Może tu z opóźnieniem dotarł
zwyczaj dobrze znany w innych stronach. Starą kiszoną widziałem dzisiaj na
zakupach. Jakiś tydzień temu sam kupowałem. U mnie w warzywniaku mają to
w beczkach dębowych (młoda była we wiadrze z plastiku).

> Krótko mówiąc - Mistrz Nietypowych Połączeń!

Groch z kapustą jest połączeniem budzącym skojarzenia -- każdy składnik
ma tu i tam swój bliski odpowiednik. A to przecież Typowe Połączenie,
jednak dające potrawę zupełnie inną w chrakterze. Więc można to też
nazwać Moją Przewrotnością (podobno słynną -- mnie o mistrzostwie mówić
nie wypada).

> Będą siedzieć, impreza raczej niedługa, pora kolacyjna. Osoby głównie
> starsze, dlatego odpadł pomysł zagonienia męża do turlania sushi. ;)
> Ze względu na porę roku narzucały się potrawy z grilla, ale tego nie
> da się zrobić wcześniej, a nie będzie za bardzo czasu na grillowanie.
> Zwłaszcza dla tylu osób.

Ja się zafiksowałem, że jak tyle osób, to ma być eintopf, bo będą siedzieć
gdzie popadnie, łazić z tym, snuć się tu i tam. Ale gdy zasiądą w kupie
przy stole, to można pozwolić sobie na coś więcej. W wymienianym w tym
wątku miejscu zaopatrzenia mają gęsi biust. Chwaliłem kiedyś (z kasztanami),
potem jeszcze kilka razy kupiłem. To się nadaje do upieczenia w ilościach
ogólnowojskowych, w jednej brytfannie na raz. Tradycyjne gusta zaspakaja,
piecze się dość długo, ale robi się łatwo (nie musi być z kasztanami,
może być z czym innym). Podgrzewanie następnego dnia nie jest zbrodnią,
wręcz przeciwnie. Dobrze wchodzi z ziemniakami pieczonymi na sucho, czyli
pokrojonymi w ćwiartki i ułożonymi na blachach w piekarniku. Ja je pieprzę
mocno przed tym procesem -- uważam, że trzeba, ale można się z mną nie
zgodzić. Też da się jednym wsadem obsłużyć całą grupę. No i najważniejsze:
scenariusz ten nie przekreśla radosnych planów zakupu wiaderka kiszonej
młodej kapusty w charakterze dodatku surówkowego ("pół kilo młodej do
podjadania" przy dwudziestu osobach brzmi jak żart).

Jarek

--
Dwóch ich weszło do sklepu w zapusty
jeden sok pił na kaca z kapusty.