Re: CAŁA PRAWDA o żarówkach energooszczędnych!

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: CAŁA PRAWDA o żarówkach energooszczędnych!
Date: Fri, 28 Nov 2014 22:48:34 +0100

Chiron napisał:

> Wiem, o czym piszesz. To taki idealny układ: klient w żarówce płaci
> kwotę, która POWINNA zostać zużyta na recykling po zużyciu. Czy uważasz,
> że te pieniądze są przeznaczane na utylizację? W jakim procencie? No-
> gdyby rzeczywiście ten sprzęt był w 100% utylizowany- to ok. Jednak
> on tworzy coraz większe zanieczyszczenia naszego środowiska. A tak
> naprawdę- nie istnieje jakaś skuteczna i w miarę tania metoda utylizacji.

Metody *utylizacji* istnieją, są skuteczne i tanie. A konkretnie,
to mają cenę *ujemną*. To znaczy, że jak mam tych elektronicznych
śmieciorów kupkę, to ten, który je ode mnie weźmie, zapłaci mi za
to. Znajomy niedawno sprzątał garaż. Z nagromadzonych tam starych
komputerów powydłubywał te wszystkie płytki, wrzucił w ogromny
karton, załadował do samochodu i zawiózł gdzie trzeba. Zdziwił się
trochę, bo dali mu za to dobre kilkaset złotych. Tam równie dobrze
mogły być świecidełka LED zamiast tych komputerów.

To co nie istnieje, to nie metody utylizacji, tylko metody odbioru
tych wszystkich klamotów. To znaczy istnieją, świat je zna od lat,
tylko u nas takie nowinki słabo się przyjmują. W mojej gminie na
przykład rządzą tacy idioci i nieudacznicy, że nie potrafia nawet
zorganizować mi selektywnej zbiórki śmieci. Wszystkie papierzyska,
co mi się rodzą przy okazji procesów twórczych, zbierane w jednym
koszu. Szkło (no, powiedzmy że też produkt uboczny od wspomagania
onych procesów) -- też w domu jeszcze jest oddzielnie. Ale na koniec
ląduje to wszystko razem w jednym zbiorczym kuble, razem z odpadkami
kuchennymi. Żeby mi dać ze trzy kubły, każdy na co innego -- to już
przerasta możliwości organizacyjne gminnych włodarzy. A zepsute
led-lamki i komputry, to niby mam raz w miesiącu, w sobotę z samego
rana, wozić gdzieś pod ratusz. Bo koło południa zwijają majdan.
O, takiego wała! Wrzucam w karton w garażu, a potem każę zabrać
i sobie zapłacić. A nawet jak sam zawiozę, to nie do ratusza i nie
za darmo.

Jarek

--
Ledwie świt nad miastem blady