Re: Co w te święta na plus, a co na minus?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Co w te święta na plus, a co na minus?
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Mon, 27 Dec 2010 01:04:05 +0100

Dnia Sun, 26 Dec 2010 21:36:12 +0100, medea napisał(a):

> Ciągle poszukuję dobrej - zarówno smakowo, jak
> i estetycznie - metody podania wędzonego łososia.

Już podawałam, ale ponownie polecam - mój autorski przepis, robi furorę u
gości:

Puchar z łososia:

łosoś w grubą kostkę
avocado w grubą kostkę
oliwki czarne połówki
mozarella kostka lub minikuleczki
jajeczka przepiórcze - 1 szt na porcję (połówki)
małe kapary do posypania (po kilka na porcję)

Objętościowo po tyle samo wszystkiego, kaparów mniej.
Wszystko zawczasu schłodzone w lodówce przed pokrojeniem, szybko pokroić,
żeby nie zagrzać.

Sos (składniki też mocno schłodzone, robić szybko, zeby nie ogrzac):
majonez zmiksowany pół na pół z kremówką, z okrawkami avocado (mają być
widoczne zielone cząstki w sosie), zielonym pieprzem, solą i szczyptą cukru
do smaku oraz czosnkiem (czosnek tylko jako akcent smakowy) - avocado
najlepiej dodać pod koniec miksowania sosu.

Wymieszane składniki "kostkowane" nałożyć do SZKLANYCH BEZBARWNYCH
pucharków (takich do lodów), nałożyć na środek gruby kleks sosu, na to
jajeczko i kapary, posypać dekoracyjnie zielonym grubo zmielonym pieprzem.

Trzymać w lodówce do chwili podania, ale niezbyt długo, bo sos spłynie.
Można zresztą nie dawać sosu, tylko napełnic pucharki, a resztę rzeczy
dodać przed podaniem, sos trzymając do tej pory w naczyniu w lodówce. Ja
tak właśnie robię.

Dodatek: białe pieczywo. Wersja super - gorąca grzanka z ciabatty
posmarowanej oliwą i czosnkiem. Fajny kontrast temperatur. Wersja light -
paluszek grissini.

Inny sposób podania (bez mozarelli) - na talerzykach jako przystawka: na
każdym talerzyku położyć promieniście 3 półcentymetrowej grubości cząstki
avocado (umaczane w winegrecie, żeby nie ciemniały), na ich styku zrobić
duży kleks sosu częściowo pokrywający avocado, na nim ustawić różyczkę
zwiniętą z 2 plastrów łososia, w środek różyczki wetknąć jajeczko, sos
wokoło różyczki posypać kaparami i zielonym pieprzem oraz położyć kilka
połowek oliwek.

Wygląda i smakuje odlotowo. Wszyscy się od razu rzucają do jedzenia :-)