Re: Jak usmażyć amerykańskiego steka

Data: 2016-03-07 21:40:31
Temat: Re: Jak usmażyć amerykańskiego steka
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Mon, 7 Mar 2016 12:41:52 -0600, Pszemol napisał(a):

> Nie chodzi o taki w batonach MilkyWay czy Snickers :-)
> Chodzi o tego typu karmelizację:
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Reakcja_Maillarda

To NIE JEST karmelizacja - ale o tym za chwilę.

NIE WIEM, co mają w środku owe batony - kupne słodycze to dla mnie żadna
atrakcja, zwłaszcza batony jakieś badziewne. I nie nazywaj karmelem jakichś
glutów skrobiowych, które jak się domyślam, tam są, bo są we wszystkich
batonach.

Natomiast Twe aluzje na temat mojej nieznajomości pojęcia "karmel" są
całkowiecie nietrafione i zbędne. Pytałam Cię o niego dlatego, że w
odróżnieniu od Ciebie JA doskonale wiem, co to jest, natomiast TY nie, co
widać po tym, jak nieudolnie operujesz Wikipedią, która oba pojęcia
wyraźnie odgranicza i odróżnia:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Karmelizacja

Natomiast w "Twoim" linku mamy:

"Podobnie jak karmelizacja [odróżnienie pojęć aż nadto widoczne, pomimo
słowa "podobnie" - p. XL], reakcja Maillarda należy do reakcji typu
brązowienia nieenzymatycznego.
Nazwa reakcji pochodzi od nazwiska francuskiego chemika Louis-Camille
Maillarda, który opisał ją w roku 1912[1].
Pomimo że reakcję Maillarda bada się od prawie stu lat, jej złożony
charakter powoduje, iż wiele cząstkowych reakcji nie zostało jeszcze
poznanych. Na zapach i barwę ostatecznego produktu ma wpływ wiele
czynników. Należą do nich: pH, rodzaj aminokwasu i cukru, temperatura,
czas, obecność tlenu, zawartość wody, aktywność wody i inne składniki
żywności.
W wielu produktach, na przykład w kawie, aromat tworzy mieszanina produktów
reakcji Maillarda i karmelizacji [znowu wyraźne odróżnienie - p. XL].
Jednakże, karmelizacja zachodzi w temperaturze powyżej 120-150 °C, podczas
gdy reakcja Maillarda już w temperaturze pokojowej.[i tu mamy oto
odróżnienie pojęć ostateczne - p. XL]"

Tak więc, mociumpanku, czytaj uważnie opisy na przyszłość, skoro nie znasz
pojęć - a stek na Twym sztandarowym zdjeciu jest zwyczajnie SPALONY, a nie
skarmelizowany ani... zmaillardowany.