Re: Jakie tłuszcze są zdrowe?

From: "Antek Emigrant" <a...@o...pl>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: Jakie tłuszcze są zdrowe?
Date: Sun, 27 Mar 2011 09:28:55 +0200
Sender: n...@n...onet.pl

> Witam
> Chcę zastosować dietę w celu obniżenia wagi
> (mam dużą nadwagę).
> Wiem, że całkowite lub zbyt duże ograniczenie
> tłuszczów nie jest zdrowe.
> Stąd moje pytanie, jakie tłuszcze są zdrowe
> lub bardziej precyzyjnie: jakie tłuszcze są
> niezbędne?

Praktycznie rzecz biorąc to organizm potrzebuje wszystkich rodzajów tłuszczy.
Problemem w przeciętnej diecie współczesnego człowieka są ich nie właściwe
proporcje.

Omawiając bardzo pobieżnie temat tłusczy powinniśmy dokonać ich podziału:
I nasycone
II nienasycone
1 jednonienasycone (omega-9)
2 wielonienasycone
a) wielonienasycone omega-6
b) wielonienasycone omega-3

Najbardziej szkodzi nam nadmiar tłuszczy nasyconych, najwięcej jest ich
w mięsie zwierząt intensywnej hodowli np. smalec, czy kiełbasa.

Druga sprawa to nadmiar tłuszczy wielonienasyconych omega-6, tu problemem
jest nie tyle sama ich ilość co nie właściwe proporcje w porównaniu
z tłuszczami wielonienasyconymi omega-3. Przyjmuje się że w zdrowej diecie
omega-6 powinno być 2-4 razy więcej niż omega-3, przeciętny człowiek
natomiast spożywa ich aż kilkunastokrotnie lub nawet kilkudziesięciokrotnie
więcej. To wynika z tego że kwasy omega-6 występują w dużej ilości w tanich
olejach które są dodawane do prawie wszystkich przetwarzanych produktów
(nawet do chleba).

Są jeszcze tłuszcze trans sztucznie wytwarzane w czasie przetwórstwa
tłuszczy roślinnych (np. margaryna), bardzo złe.

Za zdrowe natomiast uchodzą tłuszcze jednonienasycone (np. oliwa
z oliwek).

W praktyce zdrowe żywienie w zakresie tłuszczy powinno wyglądać tak iż
ograniczamy smażenie potraw na rzecz gotowania. Bo jeżeli smażymy na
tłuszczach nienasyconych to przetważają się one w czasie smażenia
w tłuszcze trans, jeżeli nasyconych to też źle bo są to właśnie te złe
tłuszcze, poprostu gotujmy a nie smażmy. Ograniczmy również produkty
przetworzone (omega-6), tłuste czerwone mięso (tł. nasycone) na rzecz
chudego mięsa, drobiu (dużo mniej tł. nasyconych) i ryb (omega-3).
Do potraw przygotowanych na ciepło po zakończeniu gotowania dodawajmy
tł. jednonienasycone (oliwa, olej rzepakowy), a do tych przygotowanych
na zimno tł. omega-3 (olej lniany - przechowywać w lodówce).

Antek Emigrant
http://www.paleodieta.appahost.pl/
Dieta paleolityczna - przystosowała nas ewolucja w ciągu 2 mln lat!