Re: Kiedy i jak mówić dziecku o śmierci mamy?

Data: 2010-10-11 07:47:26
Temat: Re: Kiedy i jak mówić dziecku o śmierci mamy?
Od: zażółcony <z...@o...pl>

Użytkownik "Paulinka" <p...@w...pl> napisał w
wiadomości news:i8o026$o3k$9@node1.news.atman.pl...

> Bez przesady. Myślę, że większa dziecku można zrobić krzywdę, izolując je
> od świadomości, że śmierć jest czymś naturalnym.
> Potem umiera babcia/dziadek i robi się hucpa, jak dziecku o tym po
> pogrzebie powiedzieć.
Wszystko w swoim czasie, zgodnie z rozwojem dziecka.
Nie ma problemu, jeśli temat śmierci dla dziecka trzy-cztero letniego
w ogóle nie istnieje.
Nie ma też problemu, jeśli temat ten zaczyna stopniowo istnieć u dziecka
starszego.
Nie ma problemu, jeśli dziecko nie reaguje silnymi emocjami na sprawy,
które rozgrywają się na poziomie abstrakcji jeszcze zbyt dużym dla niego.
Takim tematem może być śmierć.
Jest problem, kiedy pojawia się coś, co wzbudza w dziecku
silne emocje, a otoczenie nie potrafi tego na jego poziomie zrozumieć
i tłumaczyć, 'współuczestniczyć'.