Re: Orzechy włoskie.

From: Ikselka <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Orzechy włoskie.
Date: Sat, 9 Jun 2012 11:13:18 +0200

Dnia Sat, 9 Jun 2012 11:05:38 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
echow-wloskich,t,378641,p,1,2.html

> Owo "wapno" to przekłamanie, chodzi bowiem o tzw wodę wapienną - do
> moczenia orzechów: 500 g wapna gaszonego, 5 l zimnej wody, roztwór
> dokładnie wymieszać, pozostawić
> na 3-4 godz., przecedzić przez gazę lub podwójny filtr do kawy.

No i na koniec znalazłam przepis, który brzmi najbardziej wiarygodnie, w
sensie że najbardziej przystaje do tego, co przekazał mi ojciec, poznawszy
niegdyś pewnego Gruzina:

"Konfitury z niedojrzałych włoskich orzechów. M. Rosnack. Stettiner
Kochbuch. str.224, przepis nr.343

składniki; 1 kg zielonych orzechów włoskich zbieranych po nocy św. Jana (
ale nie później jak do 10 lipca, gdyż wówczas stają się zbyt twarde )
;syrop : 2 kg cukru, goździki, 1 łyżka cynamonu, 1 l wody

sposób przyrządzania : orzechy nakłuć widelcem i zalać zimną wodą. Zmieniać
wodę codziennie, czynić tak przez 8 dni. Dziewiątego dnia gotować orzechy
na niewielkim ogniu około 45 min. Wyjąć łyżką cedzakową na papier i
osuszyć.Wbić w każdy orzech po goździku. Z 1 kg cukru, cynamonu i wody
przygotować syrop. Wystudzonym syropem zalać orzechy na 5 dni. Po 5 dniach
wyjąć orzechy i przełożyć je do słoików. Do syropu dosypać 1 kg cukru i
gotować, aż syrop stanie się bardzo gęsty. Takim przestudzonym syropem
ponownie zalać orzechy w słoikach i zawekować.

uwaga autorska : prace przy orzechach wykonywać w rękawiczkach, używać
szklanych pojemników pamiętając, że zawarty w orzechach barwnik-
juglon,jest trudny do usunięcia. Moczenie w wodzie [WAPIENEJ - p. XL]
orzechów pozwala na pozbycie się gorzkich w smaku garbników.

Konfitur z orzechów używać do tortów, ciast, mazurków. Doskonałe również z
pszennym pieczywem posmarowanym masłem."

--
XL