Re: Palenie...a dojrzałość emocjonalna Szymborskiej ;)

From: "michal" <6...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Palenie...a dojrzałość emocjonalna Szymborskiej ;)
Date: Fri, 1 Feb 2008 01:30:46 +0100

Flyer wrote:

> Heh, chyba odjechałem od tematu - metoda Mme jest całkiem dobra, ale w
> tym wątku raczej nie miała by racji bytu - za długie wypowiedzi. :)

> Ale ... "współczucie dla atakującego" czyli reakcja emocjonalna,
> dodatkowo mogąca być przyjęta przez atakującego jako forma negacji, a
> jeszcze dodatkowo reakcja, która jest formą mechanizmu obronnego.
> Czyli działanie "zamiast", ale sztuczne i wymagające podtrzymania w
> obecności "źródła ataku".

Sztuczne jest wtedy, kiedy nie zmieniasz sposobu myślenia. Nie można
zrozumeć czegoś, co wymaga innego poziomu myślenia, za pomocą
dotychczasowego sposobu. Dlatego Kasia miała rację z tym Zenem. Żeby
zrozumieć, trzeba w tym być fizycznie (tu: medytować). Żeby wiedzieć, jak
znośnie całkiem jest w wojsku - trzeba parę miesięcy odsłużyć, a tak, to
byle jaka wiadomość o zagrożeniu falą tylko przeraża.

Współczucie w takim wypadku będzie jedyną słuszną reakcja emocjonalną,
ponieważ nie można mieć złości do kogoś, kto nie mogąc opanować swoich
negatywnych emocji mówi mi nieprawdę o mnie (przykładowo ubliża mi). Jak
będę na tym samym poziomie reagowania, co ta osoba, wtedy ,tak jak piszesz,
zadziałają u mnie mechanizmy obronne i odpłacę pięknym za nadobne, a jeśli
sięgnę po jeszcze niższy poziom, to i przypierdolę.

michał