Re: Przesadzanie różaneczników

From: "jerz" <j...@p...com.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Przesadzanie różaneczników
Date: Thu, 9 Mar 2000 20:46:48 +0100

Użytkownik Rafal Wolski <r...@p...com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:HQBx4.3246$S...@n...tpnet.pl...
> Metoda godna polecenia

skuteczna i sprawdzona

sosnową zakwasza lepiej od torfu i dłużej się rozkłada
> Torf kupujesz juz kwasny, zakwaszac mozesz dodatkowo w pozniejszym
okresie, kore lepiej posypac po wierzchu, odkwaszonego torfu i tak nie
zakwasisz tak latwo, a chwasty - w dobrym torfie ich nie bedzie, za to po
przekompostowaniu, moga sie pojawic. Kora rozkladajac sie zwieksza
kwasowosc, ale bez przesady.

zgoda, ale przy jakim ph gleby i jakiej strukturze?

> Przykro mi ale i tu sie nie zgodze. W czystym torfie osiaga sie najlepsze
> efekty.

Masz do tego pełne prawo i podejrzewam, że masz rację. To jest trochę tak
jak w podręcznikach, przykład jest na tyle ogólny że pasuje prawie
wszystkim.
Taką metodę kiedyś zastosowałem i po 6 mies. już nie miałem ani
różaneczników ani azalii, róże, które uwielbiam przestałem hodować kiedy po
zimie straciłem ok.50 krzaków. Nie, wcale nie zmarzły, wyschły w torfie.
Przez 2 mies nie było deszczu a wodę puścili w k. kwietnia. I od tego
momentu przestałem przyjmować "porady" w sposób bezkrytyczny. Często
eksperymentuję, podglądam innych, dużo czytam, ale przede wszystkim uczę się
własnej działki i "czucia" roślin.
Tak naprawdę to czasami udzielamy porad trochę w ciemno, ale winni są temu
sami zapytywacze lub też odpowiadacze (brrr...), gdybym ci napisał, że moja
działka jest założona na terenie zniwelowanym ok. 55 lat temu piaskiem
wiślanym a grunt rodzimy bardzo ubogi i [też piach] jest na poziomie ok. 2
metrów,
ph 12-14!!!!!!!!!!!!!; to co mi poradzisz?
Dzisiaj, to już nie ten sam grunt, ph obniżyłem do 7-8, miejscami nawet do
5,5 ale nigdy nie udało mi się to na stałe.
I tutaj zagadka dla grupowiczów.
Jakim produktem spożywczym zjadanym praktycznie na co dzień można zakwasić
glebę nawet do ph 4,5. [Nagród niestety nie ma... chociaż mogę obdarować 10
zwycięzców kłączami "Trawy Pampasowej" robiącej u mnie za bambus.]
Tak właśnie miało to zabrzmieć.
Pozdrawiam, jerz.