Re: RZS-methotrexat

From: k...@p...onet.pl (Krzysztof P. Jasiutowicz)
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: RZS-methotrexat
Date: Fri, 10 Mar 2000 19:47:22 GMT

On Thu, 9 Mar 2000 11:30:22 +0100, Beda <g...@p...onet.com.pl> wrote:
>Dany lek jest ponoc stosowany jako lek onkologiczny- postraszono moja mame
>(bo o nia chodzi), ze lek spowoduje np. lysienie, zniszczy watrobe itp.
>Jakie sa rokowania przy RZS, czy poza podaniem leku mozna inaczej pomoc?
Niewątpliwie metothrexat jest obarczony działaniami ubocznymi, co
nakazuje wyważenie wszystkich za i przeciw przed decyzją o włączeniu
leczenia.
W przebiegu RZS są takie okresy i takie indywidualne przebiegi kiedy
stosuje się leki które mają szanse zahamować destrukcyjny wpływ
zapalenia w obrębie stawu i w narządach.
To tak jak skalpel w ręku chirurga ratuje życie ale używany nieumiejętnie
może szkodzić.
To co negatywne w rozpoznaniu RZS ( musi być pewne na 100% ) to że jest
to nieuleczalna, destrukcyjna i inwalidyzująca choroba, jednak przebieg
może być łagodny i zatrzymać się wiele lat na wczesnej fazie. Poza tym
w ostatnich latach dokonuje się istotny postęp w leczeniu i jest nadzieja
na bardziej skuteczne metody leczenia.
--
Krzysztof P. Jasiutowicz, M.D | k...@p...onet.pl
Strona o Transmeta http://www.free.net.pl/~kpjas/transmeta_story.html