Re: Rezonans magnetyczny czy tomografia - co lepsze?

From: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Rezonans magnetyczny czy tomografia - co lepsze?
Date: Tue, 14 Jan 2003 10:01:46 +0100
Sender: f...@p...onet.pl@pc72.bydgoszcz.sdi.tpnet.pl

> Marek Bieniek wrote:
> [...]

Marek, chociaż Twoje zarzuty w stosunku do mnie nie są prawdziwe, nie ma
sensu abym kolejny raz szczegółowo odpowiadał na nie. Moja pierwotna
odpowiedź w tym wątku, choć ze zrozumiałych względów bardzo skrótowa, jest
jak najbardziej prawdziwa. W skrócie podałem to, co najbardziej interesowało
pytającego oraz podałem w sposób delikatny swoją sugestię. (Tak na
marginesie. Ty podałeś swoją opinię, odmienną od mojej i ja Twojej opinii
nie atakowałem.) Mam sporo książek medycznych, w których opisywane są
współczesne metody diagnostyczne. Nie chce mi się przepisywać całych
rozdziałów z nich, dlatego przytoczę kilka fragmentów z artykułów
dotyczących tematu, które znalazłem w sieci.

Pozdrawiam, andrzej

-----------------------------

Otrzymanie obrazów wnętrza ciała ludzkiego metodą tomografii NMR było dla
diagnostyki medycznej prawdziwą rewolucją . Obrazy te przewyższają swoją
jakością podobne obrazy uzyskane metodą tomografii rentgenowskiej (zwanej
także komputerową). Dotyczy to tkanek miękkich, zawierających dużą ilość
wody. W porównaniu z tomografią rentgenowską , zaletą NMR jest przede
wszystkim znikoma szkodliwość promieniowania elektromagnetycznego z zakresu
fal radiowych w porównaniu z promieniami X, których energia jest rzędu 1011
razy większa od energii promieniowania w zjawisku NMR. Duża przenikliwość
fal radiowych sprawia że wszystkie organy wewnętrzne, nawet wnęki kostne
mogą być poddane obrazowaniu.

Źródło: http://www.ar.wroc.pl/~biophys/home/tomografia/histo
ria.htm

------------------------------

Tomografia komputerowa w badaniu głowy.

Dlaczego tomografia komputerowa jest tak popularna w badaniach struktur
czaszki?

W ostatnich latach nastąpiło upowszechnienie dostępności tomografii
komputerowej. Jest to metoda opierająca się o promieniowanie rentgenowskie.
Pozwala stosunkowo szybko uzyskać obraz struktur kostnych i mózgu. Pozwala
śledzić wiele procesów patologicznych- krwawienia, niedotlenienia, niektóre
wady rozwojowe (wrodzone), guzy (szczególnie położone w górnej połowie
czaszki) oraz oceniać zmiany pourazowe. Część schorzeń w obrębie mózgowia
prowadzi do powstania zwapnień. Są one widoczne na zdjęciach
tomograficznych.

Jaka jest szkodliwość metody?

Jest to metoda powtarzalna, co nie oznacza, że jest zupełnie bezpieczna.
Jednak w uzasadnionych wskazaniach otrzymane rezultaty wielokrotnie
przewyższają ryzyko wynikające z natury promieniowania jonizującego.

Rezonans magnetyczny w badaniach obrazowych głowy.

Jaka jest przewaga obrazów uzyskanych metodą rezonansu magnetycznego nad
badaniem tomograficznym?

Koszt badania wykonanego metodą rezonansu magnetycznego przewyższa cenę
badania tomograficznego. Skąd wynika więc duże zainteresowanie rezonansem?
Tomografia komputerowa nie daje wglądu w tylny dół czaszki- okolica móżdżku,
rdzeń przedłużony i kręgowy jest niedostępny badaniu. Rezonans nie tylko
umożliwia obrazowanie tych okolic, ale również oferuje bardzo dobrej jakości
zdjęcia. Można zauważyć dyskretne wady rozwojowe- na przykład zaburzenia
migracji, kiedy część komórek nerwowych podczas rozwoju płodowego
przemieszcza się w inne niż powinny miejsce. Rezonans pozwala również
śledzić przebieg naczyń. Dzięki badaniom celowanym medycyna uzyskała
możliwość dokładnej analizy na przykład okolicy przysadki mózgowej, czy
oczodołu.

Czy badanie wykonane metodą rezonansu jest lepsze od tomograficznego?

Każde z tych badań ma swoje zalety i wady. Nie możemy powiedzieć, aby któreś
z nich było zdecydowanie lepsze, lub gorsze od drugiego. Dopiero znajomość
możliwości obu metod pozwala na dokonanie świadomego wyboru. Badanie
wykonane metodą rezonansu trwa dłużej, niż tomografia. Związane jest to z
większym stresem dla małego pacjenta. Dzieci często wymagają podania leków
uspokajających, znieczulenia ogólnego. Jest to nadal badanie trudno
dostępne- nie tylko w naszym kraju, dlatego wykonuje się je na podstawie
wyraźnych wskazań. Nie ma na przykład sensu wykonywanie rezonansu w
poszukiwaniu zmian w strukturze kośćca, gdyż kości są praktycznie w tym
badaniu nie do oceny.

Źródło: http://www.helimed.pl/archiwum_wyn/519

Tomografia komputerowa w diagnostyce układu narządów ruchu w wieku
rozwojowym.

Jakie są możliwości diagnostyczne tomografii komputerowej w ocenie patologii
narządu ruchu?
Zdjęcie tomograficzne obrazuje strukturę kostną, jamy szpikowe oraz tkanki
miękkie. Największe zasługi oddaje w diagnostyce układu kostnego- uważane
jest za najdokładniejszą z metod badających strukturę kośćca. Nieco mniej
dokładna jest informacja na temat jam szpikowych i ich zawartości oraz dane
uzyskane z tkanek miękkich.

Na jakie pytania tomografia komputerowa nie udziela odpowiedzi?
Mimo szerokich możliwości diagnostycznych tomografia komputerowa nie
obrazuje chrząstek i łękotek. Jeśli wywiad i badanie kliniczne wskazuje na
ich patologię badanie TK nie rozwiąże ewentualnych wątpliwości w tej mierze.

Rezonans magnetyczny w diagnostyce narządu ruchu w wieku rozwojowym.

Jakie są zalety badania metodą rezonansu magnetycznego?
Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego jest bez wątpienia metodą, która
najdokładniej ze wszystkich dostępnych odzwierciedla więzadła, chrząstki,
łękotki, tkanki miękkie i szpik. Dostarcza również informacji o tkance
kostnej, jednak nie daje odpowiedzi co do struktury tkanki kostnej to
znaczy, że jesteśmy w stanie w oparciu o rezonans zdiagnozować przerwanie
ciągłości tkanki kostnej (złamanie), nie możemy podjąć się oceny stanu
tkanki kostnej.

Jakie są wady i ograniczenia metody?
Badanie wykonane metodą rezonansu magnetycznego jest stosunkowo długotrwałe.
W jego trakcie wymagane jest unieruchomienie pacjenta, co w praktyce, u
małych pacjentów oznacza potrzebę znieczulenia.
Należy pamiętać, że uzyskane tą drogą informacje na temat kości mają
mniejszą wartość, niż otrzymane przy pomocy tomografii.

Żródło: http://www.helimed.pl/archiwum_wyn/519