Re: Ryz idealny Joli L-L

From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Ryz idealny Joli L-L
Date: Wed, 12 Feb 2014 11:27:31 +0100

Am 07.02.2014 14:28, schrieb j...@g...com:
> Nauczyla mnie kolezanka z Bangladeszu :
>
> Ryz typu basmati - ziarna dlugie i waskie. Pol szklanki suchego na osobe.
> Nie potrzebuje soli , jest wystarczajaco aromatyczny bez.
> Ryz przeplukac. Do malutkiego rondelka wrzucic szklanke ryzu i dodac wody tyle ,
aby wystawala ponad powierzchnie ryzu na grubosc palca wskazujacego, ani mniej, ani
wiecej. Zakryc dobrze dopasowana pokrywka, zagotowac i natychmast zmniejszyc gaz na
najmniejszy.Nie ma sie gotowac tylko wchlaniac. Po 20 minutach jest gotowy.Ryz
idealny.
> Pewnie u kazdego ten minimalny palnik jest inny ale powtarzalnosc czyni mistrza.
Ryz jest dobry kiedy jest juz miekki ale nie jest ani mokry ani tez za suchy no i
oczywiscie sypki jak go poruszysz widelcem.
> Wersja alternatywna na mojej kuchence : od razu wstawic przykryty ryz na minimalne
ustawienie i wtedy 25 min.
> Dobrze jest odstawic taki ugotowany i przykryty ryz na 10 min zanim wyladuje na
talerzu.
> Zachecam do sprobowania. Nigdy wiecej nie bedziecie chcieli powrocic do gotowania
metoda duzej ilosci wody bo caly smak i aromat zostaje wylany z woda. I nawet sol mu
nie pomoze.

> Pozdrawiam serdecznie wszystkich przyjaciol

Jesteś pewna, że chodzi o basmati? 20-25 minut gotowania i 10 minut
"dochodzenia" zrobią z prawdziwego basmati placek. Rozgotuje się na
amen. Osobiście gotuję basmati 1-2 minut, potem odstawiam pod
przykryciem na 15-20 minut. Oczywiście klei się (bo to basmati), ale nie
jest masą ryżową. Twój przepis nadaje się znakomicie do normalnego ryżu.
A to też można trochę inaczej. Ja biorę 2.5x tyle wody, co ryżu. Ryż
jest gotowy, jak wchłonie wodę. Nie trzeba nic wylewać ;-)

Waldek