Re: Żałoba po stracie męża /załamanie/

From: "Greg" <o...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Żałoba po stracie męża /załamanie/
Date: Sat, 27 Sep 2003 21:37:15 +0200

"andy" w wiadomości news:bl4m28$4g8$1@atlantis.news.tpi.pl napisal(a):

> Jestem osobą tuż przed 50.Byliśmy małżeństwem prawie
> 25 lat ,zabrakło dwa miesiące.

Na poczatku wyrazy wspolczucia - zlozylas w grobie czastke siebie*.

Nie znam tej kobiety osobiscie, ale sporo o niej slyszalem. Kochali sie
(ona mniej wiecej w Twoim wieku). On rowniez byl okazem zdrowia, az
ktoregos dnia stracil przytomnosc. Zostal przewieziony do szpitala, a tam
badania wykazaly zaawansowanego raka. Rozpaczliwe proby pokonania choroby,
walka o kazdy dzien. Nie trwalo to dlugo - kilka miesiecy i bylo po
wszystkim. Jej rowniez bylo bardzo ciezko i nie potrafila sie poczatkowo w
tym wszystkim odnalezc. I to natretne pytanie - dlaczego? Jest jednak
miedzy Wami roznica. Oni mieli czas aby sie pozegnac. On przygotowywal ja
na swoje odejscie, wspieral ja tak dlugo jak tylko mogl. W ostatnich
chwilach byla przy nim - byli tez przyjaciele, ktorzy zapewnili go, ze nie
musi sie obawiac o swoja partnerke, bo oni sie nia zaopiekuja. Wreszcie
usmiechnal sie, powiedzial "pa kochanie" i przeszedl na druga strone.

Poczatki byly bardzo trudne, ale miala wsparcie u przyjaciolki i jej meza.
Oni potrafili ze soba o tym mowic, a to jest wazne. Trudno jest poruszac
ten temat, poniewaz jest on bolesny. Zazwyczaj wiec ludzie chca "oszczedzic
bolu" i unikaja go. A wtedy szok jeszcze wiekszy - byl czlowiek, odszedl i
nagle nikt o nim nie mowi, jakby nigdy nie istnial. Dlatego dobrze jest
mowic, choc to jednoczesnie sprawia bol.
Tej kobiecie pomogla rowniez wiara. Do Boga zblizyla sie o ile dobrze
pamietam juz w czasie jego choroby lub po jego smierci. Akurat miala to
szczescie, ze trafila do ciekawej grupy modlitewnej kierowanej przez
wyjatkowego ksiedza. Gdy pierwszy raz zobaczyla jak sie ta grupa modli
(kazdy na swoj sposob - niektore moga zaskakiwac bo w kosciele normalnie
sie tego nie zobaczy) byla w ciezkim szoku. Teraz inaczej to postrzega.
Przyjela tez pierwsza komunie swieta.
Wazne byly tez takie chwile oczyszczenia np. sluchajac muzyki. Znasz moze
piosenki, ktore spiewa Seweryn Krajewski - Nie jestes sama i Kazdy swoje 10
minut ma? Szczegolnie ten drugi utwor. Jesli nie masz chetnie przesle.

Zastanawiam sie tez czy moglbym Cie jakos skontaktowac z ta kobieta. Ona na
pewno lepiej ode mnie wiedzialaby co napisac lub powiedziec.

Greg
Nie Tylko Poezja - http://republika.pl/szedhar/
Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl/
Z psychologia jedyne co mam wspolnego to to, ze jestem czlowiekiem.

* On czastke siebie na pewno rowniez zwiazal z Toba. Tak wiec dopoki Ty
zyjesz, on nie umarl caly.