Re: czarna polewka

Data: 2001-11-29 13:30:36
Temat: Re: czarna polewka
Od: "Jerzy" <0...@m...pl>

> A co w takim razie ze staropolskim powiedzeniem "Dostal odprawe --
> czernine na potrawe"?
Jak "staropolskie" to jest powiedzenie?

A moze tak na dobra sprawe [popularnosc] to wzielo sie stad?

Klótnik, Jacek Soplica, zwany <<Wojewoda>>
Przez zart; w istocie wiele znaczyl w województwie,
Bo rodzine Sopliców mial jakby w dowództwie
I trzystu ich kreskami rzadzil wedle woli,
Choc sam nic nie posiadal prócz kawalka roli,
Szabli, i wielkich wasów od ucha do ucha.
Owoz pan Stolnik nieraz wzywal tego zucha
I ugaszczal w palacu, zwlaszcza w czas sejmików,
Popularny dla jego krewnych i stronników.
Wasal tak wzbil sie w dume laskawem przyjeciem,
Ze mu sie uroilo zostac panskim zieciem.
Do zamku nie proszony coraz czesciej jezdzil,
W koncu u nas jak w swoim domu sie zagniezdzil
I juz mial sie oswiadczac, lecz pomiarkowano
I czarna mu polewke do stolu podano.
Podobno Stolnikównie wpadl Soplica w oko,
Ale przed rodzicami taila gleboko.

Czarna polewka, podana u stolu paniczowi starajacemu sie o reke panny,
oznaczala rekuze.
Ale uwaga drzyjcie zalotnicy bo np. gdzieniegdzie podanie arbuza, gesi lub
prosiecia na szaro albo grochowego wienca równiez oznacza odmowe.

> "Miska soczewicy" nie jest "przyslowiowa" lecz biblijna. Historia
> dziedzictwa Ezawa pochodzi z innego kraju i innych czasów.
{Miska soczewicy - za miske soczewicy glodny Ezaw, wróciwszy z pola,
sprzedal mlodszemu bratu - Jakubowi, swoje prawo pierworództwa.}
pozdr. Jerzy