Re: gojenie oparzenia 2 stopnia (?)

From: ika <i...@s...wody>
Subject: Re: gojenie oparzenia 2 stopnia (?)
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Date: Thu, 7 Jul 2005 19:57:39 +0200

Dnia 07.07.05, około 18:32, Agata bulgocze

> Wczoraj jeszcze, gdy zmieniany był opatrunek było sucho. Boje sie, ze
> opatrunek sie przykleil do rany. Jutro o 11 zmieniamy opatrunek.

Lekarz nie pozwolił zmieniać samodzielnie czy rana jest skompliowana do
zaopatrzenia? Do zmiany opatrunków wystarczy odpowiednia edukacja pacjenta
lub opiekuna. To prosty zabieg. Chyba, że mowa o ropnych, babrzących się
ranach, które się płucze i wymienia sączki co chwilę - ale to nie dotyczy
tego przypadku :)

> Proszę powiedzieć, czy to sączenie jest normalne w fazie gojenia takiej
> rany?

Z tym sączeniem - to nie wiem na pewno, nie chcę wymyślać. Zależy jaka
treść i czy wcześniej się sączyło.
Jeśli sączy od początku, skóra jest czerwona, napięta, robią się pęchrze i
jest mocno bolesne - to jest to oparzenie powierzchowne. Jeśli jest suche,
blade, niebolesne na dotyk (z wyjątkiem obwodu rany) - to jest głębokie.

I jeszcze wracając do tego podziału oparzeń, gdyby przyszło Ci guglać na
ten temat, to niektórzy dzielą tak, jak napisałam, czyli I, IIA, IIB, III
(z tkanką podskórną), IV (zwęglenie), a inni nie uznają w ogóle IIB tlyko
traktują to jako III i do tego samego wora wrzucają też IV. Ale podziałów
jest jeszcze więcej, tyle co ośrodków pewnie, więc po prostu bazuj na tym
co lekarz prowadzący zaleca i informuje :)

--
ika - umop apisdn