Re: mukowiscydoza - czyje dobro?

Data: 2001-10-05 12:45:14
Temat: Re: mukowiscydoza - czyje dobro?
Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>

Cezary Zekanowski wrote:

> Co to bowiem znaczy, ze badanie sie oplaca? Co kladziesz na drugiej szali?
> Czy szczesliwsze zycie dziecka mozna podsumowac w zlotowkach?

Jakże łatwo uderzać demagogicznie w te dramatyczne tony: dobro dziecka,
szczęście dziecka, życie dziecka... Zaczynasz debatę od stwierdzenia, że
oponenci są pozamerytoryczni, a dalej ciągniesz ją (podobnie jak Ryszard) w
coraz gorszym stylu. Ja nie twierdzę, że szczęśliwe życie dziecka można
podsumować w złotówkach. Ja tylko twierdzę, że na leczenie ludzi ZAWSZE będzie
za mało pieniędzy, bo metody tego leczenia stały się za drogie. Obserwujemy w
związku z tym ciągnięcie krótkiej kołdry - na wszystko starczyć nie może. Część
z proponowanych posunięć jest lepsza, część gorsza, a trzeba je jakoś wyważyć.
To nie jest kwestia wprowadzenia testu przesiewowego na mukowiscydozę, tylko
generalnie zasad wprowadzania testów przesiewowych, a jeszcze generalniej tzw.
koszyka "bezpłatnych" usług zdrowotnych. Tu nie chodzi o szczęśliwe życie
dziecka, tylko o to, ile dzieci (czy szerzej: ludzi) da się uszczęśliwić za
posiadaną kwotę. Nie ulega dla mnie wątpliwości, że testem da się wykryć część
(czy nawet przeważającą część) przypadków mukowiscydozy, oraz że wcześniejsze
wykrycie tych przypadków jest lepsze niż późniejsze. Ale do podjęcia decyzji o
poparciu potrzebuję DOKLADNIEJSZYCH informacji.

Na szermowanie demagogią o niemerytorycznej opozycji oraz szczęściu dziecka
jestem odporny - około 15 lat temu spotkałem w swoim życiu zawodowym osoby,
dzięki którym myślę nie tylko o tym, komu to pomoże, ale także o tym, komu przez
to zabraknie pomocy.

Pozwólcie teraz na ironiczny kontrprzykład: Wiadomo, że pewien odsetek populacji
jest nosicielem mutacji w genie p53. Ludzie ci we wczesnym wieku zapadają na
nowotwory tkanki łącznej - wg niektórych badań do 10% "samoistnych" nowotworów
tk. łacznej u młodych ludzi jest spowodowane wrodzoną mutacją p53. Istnieje
możliwość wykrywania tych mutacji. Żądam zatem wprowadzenia powszechnego testu
na obecność mutacji p53 i przerzucenia kosztów na społeczeństwo. Jest przecież
oczywiste, że wczesne wykrycie mutacji zapobiegnie stresowi u nosiciela i
rodziców, pozwoli na wprowadzenie poradnictwa genetycznego (do aborcji
włącznie), umożliwi wprowadzenie prewencyjnych metod zapobiegania nowotworom i
objęcie nadzorem przeciwnowotworowym nosicieli mutacji. Rodzice dzieci z
pewnością poprą takie badania, ponieważ są one mało inwazyjne (pobranie krwi
albo wymazu z policzka). Nie podam przy tym żadnych wyliczeń kosztów i
oszczędności, bo przecież życie i zdrowie pacjenta jest dobrem najwyższym, a
ponadto polskie szpitale w ogóle nie wiedzą, jakie są koszty leczenia. Stosowną
literaturę merytoryczną łatwo znaleźć w Medline. I co - przekonałem kogoś?

Leszek