Re: nie-kefir maćkowy

From: tomjas <t...@W...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: nie-kefir maćkowy
Date: Mon, 26 Mar 2012 12:38:55 +0000 (UTC)

On Sat, 24 Mar 2012 16:34:07 +0100, badyl wrote:
> Otwieram kefir - piję nie kefir. Białe g***.
> Czytam skład: mleko, mleko w proszku, białka mleka - WTF!?
> Czy jesteśmy jakimiś kosmonautami, żeby nam żarcie z proszszku robić? To już
> kefiru czy śmietany z mleka nie ma dla ludzi z mista?
>
> Czemu produkt kefiropodbny może się nazywać 'kefir'. Czuję się (znowu)
> zrobiony w wała.

Hmmm... nie odróżniam kefiru od zsiadłego mleka. Tak, wiem, na wiki
można przeczytać czym się różnią w procesie produkcyjnym - inne grzybki,
bakterie itp. Dlaczego nie odróżniam? Bo pojęcie "kefir" kojarzy mi się
z lat dzieciństwa z kefirem ze sklepu w szklanych butelkach półlitrowych
z zielonym kapslem. Po otwarciu i przelewaniu do szklanki był gęsty
z dużymi "grudami". Po dłuższym czasie przechowywania rozwarstwiał
się na serwatkę i białą warstwę. Pijąc czuło się wyraźny kwaśny smak
i orzeźwiające gryzące w język bąbelki - taki kefir pamiętam
z dzieciństwa. Dzisiejszy kefir przypomina raczej odtłuszczoną śmietanę
- może i jest kwaśny ale na pewno nie orzeźwiający.

Do czego zmierzam - do domowej produkcji kefiru/zsiadłego mleka.
Ostatnio kupiłem zsiadłe mleko z "Krasnegostawu". Wypiłem - było całkiem
ok. Do niepłukanej butelki wlałem mleko z kartonu UHT (ponoć nie da się
go naturalnie "skwasić") , wymieszałem i 2 dni trzymałem w temp.
pokojowej. Po tym czasie schłodzenie w lodówce i mamy
przepyszne zsiadłe mleko (dla mnie kefir z lat dzieciństwa). I robię tak
już od dłuższego czasu.

Jaki wniosek? Lepiej kupić coś na wzór kefiru/zsiadłego mleka w miarę
przyzwoitego a potem z wyhodowanych bakterii/grzybków zrobić w domu.

P.S. Moje kwaszone ogórki też po otwarciu są "musujące" co kompletnie
zdziwiło moją dziewczynę - od lat jadła sklepowe.