Re: noze kuchenne

Data: 2017-05-06 03:48:20
Temat: Re: noze kuchenne
Od: "Pszemol" <P...@P...com>

"Akarm" <a...@w...pl> wrote in message
news:59051978$0$15208$65785112@news.neostrada.pl...

> Tak jest!
> Z tym, że niekoniecznie... ;)
> Na przykład, dzięki dość specyficznej logice niektórych, o praniu więcej
> dyskusji będzie na grupie poświęconej kuchni, niż na (według mnie
> właściwej) pl.rec.dom.

No ale trzeba dodatkowo umieć omijać ludzi bezużytecznych :-)

A wracając do noży kuchennych to fajne FAQ znalazłem:
http://zknives.com/knives/kitchen/misc/articles/kkch
oser/kksteelp2.shtml
Ogólnie tu:
http://zknives.com/knives/kitchen/index.shtml

Z tego co tam czytam wychodzi mi, że np. noże Gerlacha o polsko-brzmiącej
nazwie "Deco Wood" które mi się podobają wyglądem :-) robione są ze stali
X50CrMoV15 która ma na zknives.com raczej przeciętną opinię... Nazwają tą
stal "German Steel" :-) Ta sama co noże jakie rekomenduje Stefan (Gude Alpha
z rączką z drzewa beczkowego).

X50CrMoV15 - German steel. Very stain resistant. Other than that not much to
speak of. The cryptic X50CrMoV15 stands for 0.5% carbon, the other 15% is
composed of 14% or 14.5% of Cr, some Mo and V. X in the name is a an
indicator for high alloy steel, 0.5% C content means, by definition
X50CrMoV15 isn't a high carbon steel, despite of some marketing claims. In
fact it has less C content compared to 440C steel. However, it's plenty
tough and resists corrosion well and it is a high alloy steel. If you don't
want to bother maintaining your knives this is a good choice. Except for the
low edge holding ability of course. In the end, you end up sharpening it a
lot more often, so low maintenance statement is really arguable. Used by
Wusthof, Victorinox and others in their high end knives. Ref - X50CrMoV15
Steel Composition. If you are interested, you can also read up on DIN And EN
Steel Standards Naming Conventions.