Re: sprzątanie z Freudem - przy piwku.

From: "Przemysław Dębski" <k...@a...com.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: sprzątanie z Freudem - przy piwku.
Date: Tue, 2 Mar 2004 16:44:17 +0100

Użytkownik "ksRobak" <e...@g...pl> napisał w wiadomości
news:c225f1$gha$1@inews.gazeta.pl...

> dokładnie tak "kocie" ;)
> zauważ, że takie określenie "kot" na młodego żołnierza w armii mniej
> więcej opisuje tę zasadę iż "włos mu się jeży" na każdą zmianę
> w otoczemiu. :)
> dlatego napisałem, że jest to trochę dziecinne - choć wielu ludzi
> nie wyrasta z tego do śmierci bowiem nie odkrywa swojej Ameryki
> tak jak Ty to zrobiłeś.
> Dorosłość dla mnie i w moim rozumieniu dorosłości to uświadomienie
> sobie tych zależności które w podświadomości sterują postępowaniem
> człowieka a w momencie kiedy zostaną nazwane to już łatwo
> [...]

Ładnie, tylko że w tym przypadku wszystko jest jasne od A do Z. Efekt -
"zjeżona sierść", przyczyna "co ona ma do sterowania mną" - czyli nie ma
niewiadomych. A nie zawsze tak jest. Żadko mi się zdarza, ale czasem jestem
rozdrażniony "bez powodu". Myślę, że każdy to zna. Czyli jest efekt, a
przyczyna poza zasięgiem. Nie wierzę w tym momencie w brak przyczyny.
Przyczyna jest ale ja nic o niej nie wiem i nie zdaję sobie z niej sprawy.
Stan rozdrażnienia można wyeliminować znając jego przyczynę i w sumie do
tego się dąży - świadomie lub nie. Ktoś "kichnie nie tak" i dostaje za to
opierdziel. "Przyczyną" jest kichnięcie - oczywiście od neutralizacji tej
przyczyny nie robi się nam lepiej :)) Generalnie PD w takich sytuacjach
zawsze ostrzega "dać mi dziś spokój i nie kichać, bo można niesprawiedliwie
oberwać" :)) Ale rozwiązania problemu nie widzę - tym bardziej, że w stanie
rozdrażnienia "bez przyczyny", o wiele wygodniej jest nawet świadomie temu
stanowi ulec niż pomyśleć (zresztą jak tu cokolwiek myśleć gdy emocje na to
nie pozwalają, co najwyżej można się pohamować). A więc nie zawsze da się
tego kotka "ugłaskać" :)

Na post po zbóju zaprosił
P.D.