Re: wstrzas anafilaktyczny

From: "robkor" <r...@k...net.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: wstrzas anafilaktyczny
Date: Sun, 12 Dec 2004 20:57:56 +0100

Użytkownik "Marcin" <c...@p...pl> napisał w wiadomości
news:cpd9ej$8p0$1@atlantis.news.tpi.pl...
> pytanie do fachowcow:
> co nalezy podac i ile w przypadku wystapienia takiego wstrzasu ?
> wg moich informacji adrenalina (?) czytalem ze najlepiej w udo,
domiesniowo
> (?)
> prosze o sprostowanie bo nie moge miec watpliwosci !
>
> Marcin

Witam!

Pierwszym lekiem w rozpoznanym wstrząsie anafilaktycznym powinna być
adrenalina - jeżeli ktoś mówi inaczej to po prostu myli się. Według
światowego standardu -ALS ( zaawansowane zabiegi resuscytacyjne) po pierwsze
( po podłączeniu tlenu) powinno się podać 0.5 mg adrenaliny domięśniowo -
ew. powtórzyć po 5 min ( do kilku dawek w razie potrzeby). W następnej
kolejności antyhistaminiki najlepiej iv oraz hydrocortison i płyny(np. 2
litry) iv ALS podaje ,że podanie adrenaliny iv należy zarezerwować dla
pacjentów w głębokim wstrząsie i tylko przez lekarzy mających doświadczenie.

Z mojego osobistego ,anestezjologicznego punktu widzenia droga iv byłaby
pierwszą drogą podania adrenaliny ( chyba,że nie byłoby dojścia iv) w
sytuacji wstrząsu anafilaktycznego. Naturalnie trzeba myśleć o powikłaniach
jatrogennych.

Wśród niektórych lekarzy pokutuje jeszcze stary schemat ,że sterydy są
pierwszym lekiem - na szczęście coraz rzadziej.

Pozdrawiam
robkor

.