debilowi

From: narciasz <n...@g...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: debilowi
Date: Fri, 22 Jan 2010 16:04:45 -0800 (PST)

Pierdoli ci sie pod sklepieniem glupcze zes przystojny, dowcipny i nad
wyraz madry. Wszelkie delikatne proby wyprowadzenia cie z bledu sa
wolaniem na puszczy - dlaczego? A no dlatego ze niemozliwy jest dialog
czlowieka myslacego z glupcem jak ty. Glupca nigdy nie przekona sie do
niczego. Nie da sie go przekonac. Poniewaz poglady glupca nie sa dla
niego jakas postacia prawdy ktora moglaby sie doskonalic, ale jego
niewatpliwa wlasnoscia jak gacie, chodaki czy rower. Jesli probujesz
przekonac glupca, on nie wezmie tego za zyczliwa probe wykazania
niescislosci w jego logice. Odbierze twoje slowa jako atak na jego
wlasnosc - na niego samego, wiec bedzie sie bronil.
Nie mysli, totez nie jest zdolny skojarzyc czy to co mowisz jest
sluszniejsze od jego pogladow czy nie. Glupiec nie rozumie swoich
pogladow. On je ma.
Glupota jest calkowitym brakiem zmyslow. Kiedys myslalem ze nie ma
takiego ktory moze mnie obrazic. Bo jesli powie o mnie nieprawde, co
to mnie obchodzi? A jesli prawde, to zaden powod do obrazy. Nie dla
mnie.
- Ale pozniej, wielokrotnie poczulem sie obrazony. Wprawdzie kiedy
mowili o mnie prawde, bylem tylko wdzieczny. Ale kiedy opluwal mnie
gnojek, to co innego. Nie obchodzi mnie zlosliwy belkot glupka, bo
glupek juz taki jest ze belkocze ale obraza mnie to, ze w ogole jest,
oburza mnie jego obecnosc na tym swiecie, bezsensowna i niepotrzebna.
Im wiekszy gnojek, tym bardziej domaga sie szacunku. Dlaczego?
Czlowiek, ktory naprawde jest godny szacunku, wie o tym i nic co
powiedza inni nie odmieni jego zdania o sobie. Zas bydlak po prostu
sie zlosci, kiedy go
bydlakiem widza - zlosci sie, bo chcial to ukryc.
Glupcy poruszaja sie i mowia. Lecz tak naprawde nie zyja. Nigdy sie
nie urodzili. Dokonano na nich takiej aborcji, ktora na pewno powinna
byc nielegalna. Glupiec nie zyje. Poznac to po tym, ze nie mowi, nie
slucha, nie patrzy, nie chodzi, nie je, nie spi, i w ogole nic. To, co
widac, to tylko nieudolne atrapy prawdziwych zachowan, jak sztywne
ruchy marionetki. Glupcy nie mowia. Latwo zauwazyc, ze tylko
odtwarzaja okreslone teksty, wiedzac jakie, w jakich sytuacjach
przynosza pozadany efekt. Na przyklad: mozna nauczyc papuge ze
dostanie orzeszka, byle tylko powtarzala: "Madrosc jest najwiekszym
skarbem tego swiata." Wlasnie tak dzieje sie w przypadku kazan
koscielnych, wyborow, podchodow milosnych. Nie rozumieja tresci slow,
wypowiadanych przez siebie. Jedynym, co dobrze rozumieja, jest
orzeszek.
Niektorym wydaje sie, ze ludzie sa skonczona forma. Ale natura tworzy
formy czysto losowo. Byty to zlepki zlepione ze zlepkow.
Nieprawdopodobnie male jest
prawdopodobienstwo wytworzenia formy idealnej. Predzej czy pozniej to
co sie zlepilo rozlatuje sie. W takich zlepach powstaja pewne elementy
przypominajace ideal, ale pojda na dno z reszta bryi.
W spoleczenstwie mutantow trafiaja sie czasem formy juz calkiem
zdegenerowane: mutanty mutantow. Czasami, jest to forma prawidlowa.
Kazdy glupiec twierdzi ze nie ma dialogu. Glupcy nie chca w ogole
rozmawiac. Dlaczego? Bo gdy czlowiek probuje rozumiec, duren nie moze
rozumiec, wiec nie
chce. Dialog to porozumienie, mozliwosc zrozumienia postawy odmiennej
niz nasza, zas postawa glupca jest dla niego jedyna mozliwa. Glupiec
nie tyle nie chce
rozumiec innosci, co w ogole jej nie widzi. Nie chce widziec, wiec nie
widzi. Glupcy widza tylko to, co chca. Okazuje sie, ze jakos mozna z
tym zyc.
Glupcy sadza, ze wszystko jest jasne i wyjasnione. Od zawsze twierdza,
ze wlasnie to, co jest teraz, to juz wszystko i nie bedzie nic nowego.
Nie spodziewali sie klonowania, sztucznego zaplodnienia, lekow,
kulistej ziemi, ognia. Wierza tylko w to, co juz bylo. Nie potrafia
przyjac, ze czlowiek moze stworzyc cokolwiek. Bo sami umieja wylacznie
odtwarzac, a musza wierzyc w swoja jedynosc. Sa kompletni, skonczeni
bo to uwalnia od niepewnosci. To, co nowe, usiluje naruszyc te
skonczonosc. Wiec glupcy sprzeciwia sie kazdej odmianie, a nawet nie
tyle sie sprzeciwia, co odmawiaja przyjecia do wiadomosci. To kaleki z
cegla w glowie. Dziwne, ze wydobywaja z siebie cos, co przypomina
ludzka mowe.
Ktos powiedzial: "Przeklenstwem czlowieka jest to, ze musi myslec". Tu
niestety caly dramat, ze przekletych jest niewielu. Za to
przeklenstwem planety jest to,
ze wiekszosc ludzi myslec nie potrafi.
Dawno temu, bo jeszcze w roku 1895, uczony francuski Gustave le Bon
opublikowal ksiazke pod tytulem "Psychologia mas". Zajal sie tez
ukazaniem okolicznosci, w jakich powstaja, zdobywaja szacunek, prestiz
oraz slawe przywodcy mas. Podkreslal i ukazywal, ze taki lider niejako
sam sobie nadaje autorytet, zwracajac sie do potencjalnych zwolennikow
w sposob prosty i kategoryczny, apelujac do ich oczekiwan i grajac
przede wszystkim na negatywnych emocjach sluchaczy. Przywodca taki nie
argumentuje za pomoca rozumowania logicznego, nie ukazuje konkretnych
dowodow przeciwko tym, ktorych pietnuje, lecz glosi swoje
orzeczenia oszczercze, brutalne, oczerniajace, oswiadczace, iz posiada
konkretne dane, ujawniajace przestepcze czynnosci przeciwnikow,
ponadto zas rzuca liczne
hasla oraz obietnice, zapewniajac jak wspaniale nagrodzeni beda ci,
ktorzy za nim pojda.