pyry z gzikiem

21. Data: 2020-11-27 08:08:29

Temat: Re: pyry z gzikiem
Od: Stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To nie śruta. Bardziej zmiażdżone niż śruta. Jest dwóch sprzedawców tego czegoś na
Bałuckim Rynku. Oni to maka razowa nazywają. Ale to nie jest mąka razowa. Mąka razowa
kupiona w sklepie jest podobna ale to nie to samo. Z czymś takim spotkałem się jak
byłem młody i piękny. Byłem kiedyś na wsi na wakacjach i gospodarz gotował ziemniaki,
do gorących dosypywał czegos takiego i jak się zaparzyła od temperatury i wystygło to
dawal swiniom do jedzenia. Szybciej otręby z których nie odsiano mąki. Podobno
pieczywo z czymś takim jest zdrowe. A na dodatek mnie smakuje.

Ospa - tak w Małopolsce mówią. Do tego siekane pokrzywy.

pozdr
Stefan

Avast.

22. Data: 2020-11-27 12:10:19

Od: dwa cepeliny <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

>Ospa - tak w Małopolsce mówią. Do tego siekane pokrzywy.

Znalazłem jagnięcinę z ospą w śląskich smakach.
Szkoda że tak ciekawe potrawy są praktycznie nieznane.
Polska kuchnia nie ma sobie równych.
(Piszę to zupełnie niepatriotycznie a raczej podniebieniowo. ))

Wrzucajcie czasami jakieś przepisy albo linki.
Nie tylko ja za to będę wam wdzięczny

23. Data: 2020-11-27 16:25:52

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> A te pierogi z dzieciństwa z czym były?

Musiałabym właściwie zacząć od tego, że w moim rodzinnym domu pierogi to
w ogóle była rzadkość, np. z kapustą i grzybami przy świątecznym stole,
czasami z mięsem. Traktowałam je jako rarytas, choć znałam pierogi
głównie ze szkolnych stołówek. Jeśli już były, to z mięsem lub z serem
białym na słodko, ewentualnie z owocami (truskawki, jagody) Z ruskimi
się nie spotkałam. Ale chyba nic w tym szczególnie dziwnego, skoro w
moich rejonach naleciałości kulinarne i tradycyjne były raczej
germańskie niż wschodnie.

> [...]
> Żeliwny saganek w każdym domu był, napełniało się go ziemniakami,
> wędlinami i niezbyt dużym dodatkiem innych warzyw (liść kapusty
> na dno i na wierzch) -- a potem jazda z tym do piekarnika kuchni
> węglowej, czyli do bratrury. Całość porzygotowań zjamowała może
> ze trzy minuty.
>
> W wydaniu plenerowym w powiecie chrzanowskim było to tak polularne,
> jak dzisiaj grillowanie. Typowy sposób uczczenia na przykład
> imienin. A jak komuś wypadają one na św. Jana, to już w ogóle --
> bo jak tu w taką noc nie rozpalić ognia?

A, to z tym w wersji plenerowej spotkałam się kiedyś w Beskidzie
Śląskim. Nazywało się to duszonką, polegało na wrzuceniu do żeliwnego
gara kapusty, boczku, ziemniaków i innych składników, ale te trzy
pierwsze być ponoć musiały, i pieczeniu tego na ognisku. Jak to
ostatecznie smakowało, to już nie pamiętam, bo obficie było skrapiane
miodunką.

Ewa

24. Data: 2020-11-28 22:30:13

Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

piątek, 27 listopada 2020 o 16:25:53 UTC+1 FEniks napisał(a):

> [...]
> pierwsze być ponoć musiały, i pieczeniu tego na ognisku. Jak to
> ostatecznie smakowało, to już nie pamiętam, bo obficie było skrapiane

Pierogi to kuchnia żydowska. To druge to nic innego jak danie jednogarnkowe. Też
żydowski wynalazek. W szabes nie wolno im nic robić a jeść się chce. To wymyślili
dania jednogarnkowe które wstawiali dzień wcześniej do pieca chlebowego po wyjęciu
chleba. I dochodziło takie danie kilkanaście godzin. Ostatnio trochę popularne wolne
gotowanie to rozwinięcie tamtego pomysłu. Nie ma co szukać jakiś polskich
tradycyjnych dań bo takich nie ma.

25. Data: 2020-11-29 09:08:50

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Pierogi to kuchnia żydowska.

Czyżby? I dlatego praktycznie nieznane
w samym Izraelu i tam gdzie
disapora żydowska niezwykle liczna?

Poza tym kuchnia żydowska to już samo w sobie
jest nadinterpretacja, bo w zasadzie nie ma czegoś takiego.
To kuchnia wielu regionów - modyfikowana
i poddana regułom koszerności.
A już na pewno trudno obronić tezę, że
pierogi dali kuchni światowej właśnie Żydzi.

26. Data: 2020-11-29 11:23:22

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.11.2020 o 09:08, cef pisze:

> [...]
> i poddana regułom koszerności.
> A już na pewno trudno obronić tezę, że
> pierogi dali kuchni  światowej właśnie Żydzi.

A nawet jeśli, to dla tradycji nie jest ważne tylko i wyłącznie to, kto
danie wymyślił, ale kto przyjął szeroko otwartymi ramionami (lub raczej
ustami i żołądkami) i bez tego nie wyobraża już sobie kuchni i życia.

Choinki też nie wymyślili Polacy, a czy ktoś u nas wyobraża sobie święta
bez niej...

Ewa

27. Data: 2020-11-29 12:57:54

Od: dwa cepeliny <d...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Sunday, November 29, 2020 at 11:23:24 AM UTC+1, FEniks wrote:

> [...]
> ustami i żołądkami) i bez tego nie wyobraża już sobie kuchni i życia.
>
> Choinki też nie wymyślili Polacy, a czy ktoś u nas wyobraża sobie święta

Zgadzam się s Tobą.
Tradycją dla naszych wnuków będzie to co sami teraz przyrządzamy i jemy.
A taki mainstream tradycji rodzinnych to tradycja narodowa.

Na 100% następne pokolenia zerwą z naszą tradycją... niestety....
Ale trzeba uczyć pokazywać i przekazywać. a przynajmniej próbować.

28. Data: 2020-11-29 13:26:16

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2020-11-29 o 11:23, FEniks pisze:

> [...]
> ustami i żołądkami) i bez tego nie wyobraża już sobie kuchni i życia.
>
> Choinki też nie wymyślili Polacy, a czy ktoś u nas wyobraża sobie święta

Znaczenie choinki w świątecznym zestawie zmienia się z czasem
i zależy od punktu siedzenia. Jak byłem dzieckiem, to już sam ceremoniał
ubierania był świętem a jak jeszcze znajdowało się pod nią prezenty,
to wtedy ta choinka miała dla mnie duże znaczenie. Obecnie jak ma człowiek
zajęty jest w pracy i ma dodatkowo na głowie cały kulinarny ciężar świąt
na głowie i jeszcze musi tę choinkę kupić (nie wydając fortuny), to
symbol sprowadza się do gałązki w doniczce.
Ja bez problemu wyobrażam sobie święta bez choinki.

29. Data: 2020-11-29 13:43:47

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.11.2020 o 13:26, cef pisze:

> [...]
> symbol sprowadza się do gałązki w doniczce.
> Ja bez problemu wyobrażam sobie święta bez choinki.

A wtedy to nie był w pracy? 24 grudnia to był dzień roboczy.

MJ

30. Data: 2020-11-29 14:04:49

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2020-11-29 o 13:43, Michal Jankowski pisze:

> A wtedy to nie był w pracy? 24 grudnia to był dzień roboczy.

Jak byłem dzieckiem, to nie byłem w pracy.
Teraz też jest to dzień roboczy, ale od wielu lat tak sobie organizuję,
że ten dzień mam wolny.

Garnek
ogorki duzo solne
maczanie bułki w mleku