From: "Harun al Rashid" <a...@o...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
References: <dmh3sf$28o$1@achot.icm.edu.pl> <dmhm9s$2ov$1@inews.gazeta.pl>
<dmhogr$tns$1@news.onet.pl> <op.s00h9xql26l578@borek>
<dmi9jv$pbm$1@news.onet.pl> <op.s00p6yc526l578@borek>
<dmicl0$5ms$1@news.onet.pl> <438cc3b8$1@news.home.net.pl>
<dmj3p7$4rp$1@news.onet.pl>
Subject: Re: Angielski w 1 klasie
Date: Wed, 30 Nov 2005 11:52:13 +0100
Lines: 49
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
NNTP-Posting-Host: 80.53.222.234
Message-ID: <438d846e$3@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1133347950 80.53.222.234 (30 Nov 2005 11:52:30 +0100)
Organization: home.pl news server
X-Authenticated-User: k...@g...home.pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.home.net.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.dzieci.starsze:5696
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Iwon(k)a"...
> no i z postu wynika wlasnie, iz dzieci tak nie ucza- uslysza, powtorza,
> przeczytaja
> i zapisza. nie wiemy jakie to sa scenki, moze banalnie proste, slowka tez.
>
Już wiemy. :P Liczebniki do 20 do łatwych nie należą.
Metodycznie błędy są dwa: wprowadzanie pisowni długich i trudnych wyrazów
oraz sprawdzanie umiejętności nieprzećwiczonych na zajęciach i w pracach
domowych. NIE dajesz na teście takich typów zadań, które dziecko wcześniej
nie wykonywało samodzielnie, np. w postaci pracy domowej.
>>
>> Sytuacja nieporównywalna, piszesz o pełnym zanurzeniu w języku, a my
>> mówimy o stykaniu się z angielskim raz, dwa razy w tygodniu.
>
> i wtedy juz nauczyc sie pisac od razu nie mozna?
>
Można. Dorosłych, młodzież i dzieci starsze. Oraz każde, nawet 5latki,
jeżeli opanowały technikę pisania 'odruchowego' - bez zastanawiania się jak
połączyć literki i dociągnąć kreskę do linni.
> (...)
>> Natomiast przy uczeniu się języka jako totalnie obcego, naukę pisania
>> należy pozostawić do czasu opanowania przez dziecko samej techniki pisma
>> i skoncentrować się na innych umiejętnościach.
>
> czy tenze szablon jaki podajesz, jest jedynym i niepodwazalnym?
> moze sa jakies inne metody nauki, nie tylko nauka tak jak ja
> bylam uczona (bez sensu zreszta)?
Drugi stosuje się u starszych - umiejętności bierne->czynne. Czyli słuchanie
tekstu i jednoczesne czytanie (po cichu). Potem w dowolnej kolejności mowa i
pisanie. Ale im młodszy uczeń, tym bardziej metoda nauczania języka obcego
powinna naśladować naturalną kolejność poznawania języka.
I tu drobna uwaga. Na studiach językowych jeszcze 3-4 lata temu królowała
metodyka odpowiednia dla licealistów, coś jak sławetny Alexander. To się
zmienia powoli, nadrabiamy wieloletnie zaległości, jest już naprawdę dobrze,
jeśli chodzi o uczenie w starszych klasach podstawówki i wyżej, natomiast
nauczanie najmłodszych (oraz dzieci z dys-, specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, itd.) ciągle mamy w fazie niemowlęcej ;). Brak nauczycieli
anglistów o specjalności NZ a wprowadza się nauczanie od pierwszej klasy,
stąd problemy. Za dwa, trzy lata powinno już być dobrze. I tak szybko nam
idzie :P
--
EwaSzy
Shhhh, to jest usenet, tu się kopie po dupach, a nie humor poprawia.
(c) Jakub "Cubituss" Kowalski
|