Re: Chroniczny bol kosci/miesni

From: ania <c...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Chroniczny bol kosci/miesni
Date: Fri, 16 May 2008 10:56:22 +0200

tomek wilicki napisał(a):

> Raczej nie jest to możliwe - bakteria produkuje endotoksynę (o ile nazwy nie
> przekręciłem) i w zasadzie zawsze efektem jej działania jest stan
> grypopodobny. No chyyyba że miałaś naprawdę bardzo małą, miejscową
> infekcję, np jeden czy dwa stawy. Jeśli bolą wszystkie, to raczej nie ma
> bata żeby nie doszło do zatrucia całego organizmu toksynami i wystąpienia
> wyżej wymienionych objawów.

Borrelia burgdorferi jest bakteria gram -, czyli faktycznie wytwarza
endotoksyne. Ale jak sama nazwa wskazuje nie jest ona wydzielana do
środowiska zewnetrznego ( tak dzialaja egzotoksyny np. Staphylococcus
aureus). Endotoksyny są składnikiem błony komórkowej bakterii
(lipopolisacharydy)i dostaja sie do organizmu tylko po śmierci komorki
gram -, dlatego podczas skutecznej antybiotykoterapii wystepuja objawy
zatrucia organizmu.

> powyższe objawy występują zawsze gdy ktoś się mocno denerwuje, natomiast
> nigdy nie występują w neuroboreliozie jako jej objaw. Porażenia nerwowe -
> owszem, tiki - nigdy.

Co do objawów to moga być róznorodne rowniez ze wzgledu na osobnicze
roznice pomiedzy chorymi. Dlatego borelioza jest tak trudna w diagnozie
poniewaz u prawie kazdego chorego wyglada inaczej.
Ja osobiscie sie spotkalam z neuroborelioza w ktorej wystepowaly tiki.
Skurcze miesni twarzy rowniez wystepuja nie tylko polowiczne porazenia.

> Faktem jest, że infekcja na granicy objawów powoduje zdenerwowanie którego
> nie jesteśmy w stanie zlokalizować co często bywa mylone z nerwicą, ale
> mówić że to może być borelioza to trochę tak, jakby człowiekowi z gorączką
> zasugerować, że może ma ebolę.

> Każda niemal bakteria patologiczna (i połowa wirusów) jest w stanie
> penetrować barierę krew-mózg, a jedynie borelioza jest tak ostatnio
> nagłaśniana. Ktoś po prostu robi dobry biznes na antybiotykach, heh.

Jednak nie kazda bakteria jest tak trudna w leczeniu ja Borrelia i nie
chodzi tu o lekoopornosc bo jest to patogen wrazliwy na duza ilosc
antybiotykow. Problem stanowi to, ze Borrelia ma kilka postaci
morfologicznych ( uwiciowiona, przetrwalna itd)a na kazda z nich dziala
inny antybiotyk. Dlatego jezeli nie uda sie zaczac leczenia w stadium 1
( kiedy w organizmie znajduje sie tylko forma uwiciowiona)max w 2, to
borelioza jest uznawana za chorobe przewlekla i raczej nieuleczalna.
Problemem sa wlasnie formy przetrwalne ktore w centralny ukladzie
nerwowym moga przeczekac np rok. W tym czasie spada poziom przeciwial we
krwi.
Co do bariery krew-mozg to nie powiem zeby to byl problem
przereklamowany. Obecnie malo antybiotykow jest w stanie osiagnac
skuteczne stezenie w mozgu, wlasnie ze wzgledu na problemy z
przenikalnoscia.

> Zauważ, że jeśli przekroczy w jedną stronę, to przekroczy też i w drugą,
> immunoglobuliny pojawią się poza układem nerwowym i jest reakcja na
> specyficzny antygen.
>
> ps. co do Elisy, to chyba wiem w czym problem - ja mówię o testach nowej
> generacji. Te używane 20 lat temu (a i obecnie używane gdzieniegdzie w
> Polsce) faktycznie mają wykrywalność dość żenującą.

Ja wlasnie pisalam o tych ktore sa dostepne w wiekszosci laboratoriow
analitycznych, ktore uznaly ze dolaczenie badan na borelioze to swietny
interes :)