Masło - ile cię cenić trzeba?

181. Data: 2017-09-28 19:40:21

Temat: Re: Masło - ile cię cenić trzeba?
Od: t...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 28 września 2017 17:53:02 UTC+2 użytkownik Trefniś napisał:

> Pisałem, według tradycji kapustę stawia się w nowiu, nie w pełni księżyca!
> Ja to podałem tylko jako ciekawostkę, choć rzeczywiście jutro kończę
> kiszenie postawione w nowiu 20 września. Kolejny nów masz 19 października.
>
> Uprzedzam, ja to traktuję wyłącznie jako nieszkodliwy ukłon w kierunku
> tradycji, coś na zasadzie "podkowa przynosi szczęście także tym, którzy w
> to nie wierzą". Faktycznie IMHO nie ma żadnego znaczenia data postawienia
> kapusty.
>
> Kminku dodaj ile chcesz, ta jedna łyżka powinna być akurat.
> A najlepiej, zanim nastawisz kapustę, przoczytaj:

Dzięki za linka i sprostowanie odnośnie czasu nastawiania.
Zastosuję.

Powiedz (jeżeli oczywiście zwracasz na to uwagę i wiesz) jak rozpoznać najlepszy
gatunek kapusty do kiszenia ?

Ja mam dwa wyjścia :
1. albo zdać się na supermarket i kupić to co akurat jest w sklepie czyli zero wyboru
2. albo iść na rynek warzywny, tu wybór jest większy bo jest kilka straganów

Czym się kierować przy kupnie, kolorem, kształtem, wielkością ?

( Wiem że odmiany zimowe są najlepsze ale ja to robię przez cały rok)

182. Data: 2017-09-28 20:07:10

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .09.2017 o 19:40 <t...@g...com> pisze:

> [...]

> Czym się kierować przy kupnie, kolorem, kształtem, wielkością ?
>
> ( Wiem że odmiany zimowe są najlepsze ale ja to robię przez cały rok)

Ja również kiszę odmiany młode kapusty przez cały sezon, dopiero w
październiku/listopadzie późną odmianę na zimę.
Kolejna ciekawostka, na zimę kapustę rzekomo należy stawiać przed 1
listopada. Inni znów powtarzają "w listopadzie kapustę do beczek się
kładzie" - patrząc logicznie to bez znaczenia.

Literatura podaje jakieś nazwy odmian kapusty do kiszenia, na przykład
"kamienna głowa".
Tu więcej:
http://www.ogrodinfo.pl/warzywa-polowe/produkcja-i-k
iszenie-kapusty/2
http://www.tvp.info/5762611/w-listopadzie-kapuste-do
-beczki-sie-kladzie
http://wodr.poznan.pl/component/k2/item/2201-kapusta
-bia%C5%82a-%E2%80%93-odmiany-do-kwaszenia

W podanych linkach masz też, jak wybrać kapustę bez wiedzy o jej odmianie
(dojrzała, biała, twarda), oraz o tzw. wybielaniu.

Kapusta to samograj, trudno ją zepsuć. Wystarczy zachować higienę (w tym
szczelne przesłonięcie gazą), obciążyć, dbać aby zawsze była pod warstwą
soku, przebijać celem odgazowania.
Po ukiszeniu do lodówki, ale IMHO nie pasteryzować!

--
Trefniś

183. Data: 2017-09-28 21:05:53

Od: t...@g...com szukaj wiadomości tego autora

> Po ukiszeniu do lodówki, ale IMHO nie pasteryzować!

Ja nie pasteryzuję. Zrobiłem kiedyś ale tylko raz z młodej i zielonej. Musiało to być
wczesnym latem czy jakoś tak. Wyszło całkiem nieźle.
Później zastanawiałem się czy tego nie powtórzyć ale szczerze mówiąc nigdy mi się to
już nie udało.
Nieprzewidywalność rezultatu (głównie intensywności fermentacji zależnej od
temperatury i 1000-ca innych czynników) powoduje że zawsze jest to pierwszy raz....))
W każdym razie bigos z takiej kapusty jest znakomity.

Odniosę się jeszcze przy okazji do wątku poruszonego przeze mnie tzn oleju lnianego.
Olej lniany w Wielkopolsce (a pewnie w innych regionach również ale tego nie wiem)
był jedynym olejem dostępnym po wojnie a przynajmniej najtańszym.
Dlatego na początku smażono na nim. Oczywiście obecnie nikt tego nie robi.
Olej ten ma specyficzny smak idący w goryczkę. Jest produkowany na zimno.

Kiedyś jak pamiętam miał odcień słodko-makowy bo był produkowany na gorąco.
Rzeczywiście ten olej był stosowany do miksowania z farbami w celu rozcieńczenia
przed pociągnięciem werniksem.

W Poznaniu można go kupić bez problemów. Popularność tego oleju kończy się na
starszych generacjach bądź przenoszona jest jeszcze w rodzinach przez tradycję.

Moja babunia zawsze to jadła na śniadanie tzn czerstwy (! koniecznie) chleb maczany w
posolonym oleju lnianym z małym dodatkiem cebulki.

Olej lniany powoduje niebieskość tęczówek tak jak tran rybi u Skandynawów...
(nie wiem czy to teoria czy prawda ale coś w tym jest :)

184. Data: 2017-09-28 22:16:13

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

t...@g...com pisze:

> Moja babunia zawsze to jadła na śniadanie tzn czerstwy (! koniecznie)
> chleb maczany w posolonym oleju lnianym z małym dodatkiem cebulki.

Gdzie indziej będzie to bułka z oliwą. Widać każdy kraj musi mieć swój
sposób na proste pożywne danie z pieczywa, jakąś poparę lub coś innego.

--
Jarek

185. Data: 2017-09-28 22:50:03

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Lepiej zapytać, niż na przykład wyobrażać sobie, że to ja sam takie
> rzeczy piszę.
Nic sobie nie wyobrażam. Wiem, że masz świetną pamięć i znasz wiele tekstów.
> A następnie poddać krytyce sam tekst i autora. Na tej
> grupie (i innej też) tak bywało. Za pierwszym, drugim, a może nawet
> za trzecim razem jest to śmieszne. Później już nie.
>
> Jarek

Krytyce nie chciałam nic poddawać, bo to było świetne i mnie pasowalo.
Sama nieraz w kościele usypiałam jak ksiądz ględził sobie coś pod nosem.

--
animka

186. Data: 2017-09-28 23:07:15

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-09-28 o 21:05, t...@g...com pisze:
> Moja babunia zawsze to jadła na śniadanie tzn czerstwy (! koniecznie) chleb maczany
w posolonym oleju lnianym z małym dodatkiem cebulki.
Lepiej by było w tranie maczać. :-)

--
animka

187. Data: 2017-09-28 23:35:18

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesiaczek <W...@v...pl> wrote:

> To po co wywalasz tu publicznie swoje?

Widzę, że faktycznie cię wciągnęło i nie puszcza.
:->

--
XL

188. Data: 2017-09-28 23:39:02

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesiaczek <W...@v...pl> wrote:
> [...]
tazja-2016-aktualności/1181022871910890

> Nie pisałem o sobie. (...)

Aha, czyli taki samozwańczy rzecznik bezimiennych niewolników z ciebie.
Ho ho!

PS. LOL

--
XL

189. Data: 2017-09-28 23:50:34

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiesiaczek <W...@v...pl> wrote:

> A upoważnienie od innych, żeby się w ich imieniu wypowiadać oczywiście masz?

Zobowiązanie do wypowiadania się w obronie wiary i Kościoła - złożone
(pośrednio) na Chrzcie, a potem osobiście na Komunii Św. itd.
Ciebie, jak rozumiem, upoważnili wszyscy "wciagnięci" oraz "wychodzący".
:->

--
XL

190. Data: 2017-09-28 23:55:15

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Lepiej zapytać, niż na przykład wyobrażać sobie, że to ja sam takie
> rzeczy piszę. (...)

Jeszcze lepiej po prostu czytać lektury w szkole średniej.

--
XL

Mięso puchnie
sliwki - biały osad