Re: O chlebie - nie bylo w archiwum?

From: "Jola L-L" <j...@i...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: O chlebie - nie bylo w archiwum?
Date: Sun, 23 Feb 2003 12:31:57 +0100

Uzytkownik "Agnieszka Lipska" <N...@p...pl> napisal w wiadomosci
news:3e589b9c.6697370@news.tpi.pl...
> Witam Was troche niesmialo
> 1. Czy ktos moze mi wytlumaczyc lopatologicznie jak sie zostawia te
> czesc zakwasu do pieczenia nastepnych chlebow? (jak duzo, w czym i
> gdzie przechowywac, jak dlugo i jak potem dokladac w nastepnej
> produkcji chleba)
> AgaLi

z ksiazki "Ciasta na kazda okazje" bedacej przedrukiem z niemieckiego taki
przepis na zakwas
do pieczenia chleba. Bez drozdzy

" Zakwas"
Przyzadzenie zakwasu nie jest trudne, a jesli od razu nie zuzyjemy calej
ilosci mozemy reszte bez problemu przechowac w lodowce przez okres mniej
wiecej 4 tygodni w sloiku typu twist lub innym szczelnym pojemniku.
Jesli NASTAWIAMY ZAKWAS po raz pierwszy, musimy to zrobic mniej wiecej
6 dni przed planowanym pieczeniem chleba, gdyz ciasto musi dojrzec. 2 lyzki
maki zytniej i 1 lyzeczke kminku rozprowadzamy niewielka iloscia letniej
wody na gesta papke. Przykrywamy sciereczka i pozostawiamy w cieplym
miejscu. Gdy zaczyna kwasniec, pojawiaja sie pecherzyki powietrza. Po
uplywie 4 dni dodajemy jeszcze 2 lyzki maki zytniej i tyle wody, aby znowu
powstala gesta papka. Nastepnego dnia znow powtarzamy ten zabieg. W
przeddzien pieczenia chleba mieszamy wlasciwe ciasto z zakwasem .Do zakwasu
nie dodaje sie soli, gdyz sol hamuje proces zakwaszania.
Przed pieczeniem odkladamy w/g potrzeby 4-6 lyzek swiezego, jeszcze nie
posolonego ciasta i chowamy do lodowki. Za tydzien otrzymamy kolejny zakwas,
ktory na 8 godz. przed uzyciem wymieszamy z niewielka iloscia maki zytniej.
Podana ilosc wystarczy na 1/2 kg maki.
U Niemcow niekiedy mozna kupic gotowy zakwas paczkowany prozniowo. Bywa
w sklepach z naturalna zywnoscia.. Przepis uzycia jest podany na opakowaniu,
ponadto mozna znalezc kilka interesujacych przepisow na chleb".

Jola L-L