Re: O konwencjonalnej medycynie krytycznie

From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: O konwencjonalnej medycynie krytycznie
Date: Fri, 02 Nov 2007 15:23:27 +0100

> 2) dlaczego rozpuszcza sie w tluszczach podobnie jak
> 3)i ile z receptorow pobudzanych przez progesteron jest rowniez

> Osobiscie przeczytale ten wątek z zainteresowaniem choć trochę jak
> opowiesc sf. Osobiscie najbardziej interesuje mnie ten skladnik naukowo-
> medyczny. Co do ziola to nie jestem obecnie w swoim etapie zycia
> na nie jakoś specjalnie cięty czy zly (palilem kilka razy
> w zyciu) , ale jest to tylko moja prywatna opinia. Ziolo imo ma
> pewien element z lekka mocnego dzialania i nie mozna do niego chyba
> podchodzic na kompletnym luziku - z drugiej strony nie mozna też ze
> [...]

NIE. przez CZYSTA ZLOSLIWOSC ;) odpowiem zupelnie nie na temat, w dodatku
przepisujac bezmyslnie i wybiorczo ksiazke, tak zeby podkreslic moja
zlosliwa i probujaca ukryc prawde nature!

Endokrynologia Ginekologiczna, Piotr Skałba :

"Dzialania ogolnoustrojowe progesteronu sa nastepujace:
1.Wzmaga diureze
2.Zmniejsza stezenie aminokwasow w surowicy i zwieksza stezenie glikogenu w
tkankach.
3.powoduje katabolizm bialek, wykazujac slabsze dzialanie niz
glikokortykosteroidy.
4.Pobudza oddychanie, o czym swiadczy nizsze cisnienie parcjalne dwutlenku
wegla w pecherzykach plucnych u kobiet w fazie przedmiesiaczkowej cyklu,
niz u mezczyzn.
5.zmniejsza napiecie miesni gladkich ukladu moczowego.
6.Zwieksza wydalanie wapnia i fosforu.
7.Podwyzsza temperature ciala.
8.Dziala przeciwandrogennie w obrebie skory przez hamowanie aktywnosci
5-alfa-reduktazy.
9.Powoduje zmniejszenie wydzielania SHBG.
10.Progesteron i niektore jego pochodne obnizaja nastroj, wykazuja efekty
anestetyczne, analgetyczne , anksjolityczne, a niektore z nich
anksjogeniczne.
Wprawdzie etiologia zespolu napiecia przedmiesiaczkowego nie zostala
wyjasniona, niemniej jednak istnieje pelna zbierznosc pomiedzy
wystepowaniem objawow tego zespolu a powstawaniem cialka zoltego
(p.rozdz.8.9.5).
U kobiet z cyklami bezowulacyjnymi , lub leczonych analogami GnRH, obserwuje
sie zmniejszenie objawow, w tym szczegolnie uciazliwych cyklicznych zmian
nastroju.
Negatywne zmiany nastroju wystepuja rowniez u czesci kobiet w trakcie
przyjmowania progestagenow w hormonalnej terapii zastepczej lub w celach
antykoncepcyjnych.
Dotyczy to szczegolnie tych kobiet, u ktorych w przeszlosci wystepowaly
objawy zespolu napiecia przedmiesiaczkowego.
Neuroaktywne metabolity progesteronu powoduja obnizenie nastroju i uczucie
zmeczenia w ciazy.
Istnieje wiele doniesien dokumentujacych bezposredni wplyw progestagenow na
komorki nerwowe. Istnieje rowniez wiele mozliwosci mediowania tych wplywow
na poziomie regionow osrodkowego ukladu nerwowego, ktore kontroluja
nastroj, np. przez neurony GABA-ergiczne.
Niektore metabolity progesteronu , o dzialaniu agonistycznym w stosunku do
receptorow GABA-A, wplywaja silnie depresyjnie na czynnosc osrodkowego
ukladu nerwowego;
dotyczy to szczegolnie steroidow o czasteczce zredukowanej w pozycji
3-alfa-hydroksy-5 (18) . Stosowany w anestezji
5-alfa-pregnan-3-alfa-1,20-on (3-alfa-OH-DHP) dziala silniej niz wiekszosc
barbituranow, a w epilepsji silniej niz klonazepam i benzodiazepina.
11.Progesteron wplywa takze na funkcje poznawcze, wzmacniajac pamiec
wzrokowa.
12.Progesteron pobudza formowanie kosci i zmniejsza obrot kostny.
Wystepowanie receptorow progesteronu odkryto w ludzkich komorkach
osteoblastopodobnych (13), co sugeruje mozliwosc bezposredniego wplywu
hormonu na gospodarke kostna.
W ostatnich latach odkryto rowniez , ze progresteron pobudza proliferacje i
roznicowanie osteoblastow w warunkach in vitro, co pozwala przypuszczac, ze
wplywa on przede wszystkim na faze formowania w cyklu remodelowania kosci
(58).
13.Progesteron i pochodne wplywaja na gamety. Dzialajac przez receptory
znajdujace sie na powierzchni oocytow , indukuja wzrost cytozolowego wapnia
oraz hamuja cyklaze adenylowa, redukujac w ten sposob stezenie cyklicznego
AMP.
Stwierdzono, ze progesteron i 17-alfa-hydroksyprogesteron wiaza sie z
receptorami znajdujacymi sie na powierzchni komorkowej , powodujac
gwaltowny wzrost wychwytu jonow wapnia przez plemniki.
W ten sposob indukowany przez progesteron przejsciowy wzrost wapnia ulatwia
reakcje akrosomalna, co dowodzi , ze hormon spelnia istotna role w procesie
zaplodnienia.
14.Istnieja dowody, ze progesteron dziala immunosupresyjnie. Wykazano, ze
podawanie progesteronu przedluza przezycie przeszczepow skornych i
ksenogennych linii komorkowych w macicy u zwierzat.
Hormon hamuje in vitro aktywacje ludzkich leukocytow T wywolywana przez
rozne lektyny roslinne, np. konkanawaline-A czy fitohemaglutynine (49).
15.Progesteron pobudza produkcje glikodeliny A (GdA), nazywanej dawniej
bialkiem endometrialnym zwiazanym z progesteronem (PEP lub PP-14).
GdA wystepuje w blonie sluzowej macicy i we krwi obwodowej u kobiet nie
bedacych w ciazy, chociaz w ciazy stezenie jej gwaltownie wzrasta.
Najwyzsze stezenie bialka wystepuja miedzy 6 a 14 tygodniem ciazy (ok. 2200
ug/L).
Po 16 tygodniu stezenie spada i osiaga plateau w 24 tygodniu (ok.200 ug/L).
Najwyzsza zawartosc bialka znajdujemy w doczesnej; mniejsze ilosci wystepuja
w kosmowce oraz w plynie owodniowym.
U kobiet nie bedacych w ciazy najwyzsze stezenia bialka w surowicy krwi,
plynie macicznym i w wyciagach z endometrium znajdujemy ok. 25 dnia cyklu.
Bialko jest efektywnym immunosuproesorem.
Dane z pismiennictwa nie precyzuja dokladnie , na czym polega rola bialka w
osiaganiu przez endometrium dojrzalosci sekrecyjnej.
Podanie progesteronu , co poprawia w czesci przypadkow czynnosc sekrecyjna
endometrium, nie powoduje wzrostu stezenia Gd A.
Mefipriston (antyprogestagen) hamuje w pierwszej kolejnosci wydzielanie
progesteronu , natomiast jego wplywa na GdA nastepuje z kilkudniowym
opoznieniem.
Nie mozna zatem wykluczyc , ze zbieznosc czasowa wydzielania progesteronu i
GdA jest jedynie przypadkowa , a hormon nie jest faktycznie odpowiedzialny
za synteze omawianego bialka.
Role glikodelin w implantacji przedstawiono w rozdz 3.10.3
"