From: "Harun al Rashid" <a...@o...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
References: <451a33d1$0$17971$f69f905@mamut2.aster.pl>
<c5mz9tn4tt12.12ja8xhhvgpdi$.dlg@40tude.net> <efdvek$6ur$1@news.onet.pl>
<1b3gkiyj6fpt.1pkp6nzb40hf8$.dlg@40tude.net> <efe05a$957$1@news.onet.pl>
<efe0fj$sdh$1@news.mm.pl> <efe15a$2vj$1@node4.news.atman.pl>
<efe24s$1vkf$1@news.mm.pl> <efe83c$ju$1@news.onet.pl>
<efeaq1$1a78$1@news.mm.pl> <efecc4$deq$1@news.onet.pl>
<rjehf4ci7hfb$.x3v94modmv09.dlg@40tude.net> <efee49$j0v$1@news.onet.pl>
<1or4g09rzkwmt.6ci6u8h5jobk$.dlg@40tude.net>
<efeetu$5tm$1@node4.news.atman.pl>
<13wroatjrhb1o$.taoz1szsqt29.dlg@40tude.net>
<451ad421$4@news.home.net.pl>
<1...@4...net>
<451fa651$3@news.home.net.pl>
<1pbyesfo8ujul.10xzxe8xio7xs$.dlg@40tude.net>
<45222dd8$6@news.home.net.pl>
<sdm56jlp470t$.ncd7g3e0ocm6$.dlg@40tude.net>
Subject: Re: Obniżanie ocen za rozmowę
Date: Sat, 7 Oct 2006 20:46:08 +0200
Lines: 75
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
NNTP-Posting-Host: 80.53.222.234
Message-ID: <4...@n...home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1160246777 80.53.222.234 (7 Oct 2006 20:46:17 +0200)
Organization: home.pl news server
X-Authenticated-User: k...@g...home.pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!news.home.net.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.dzieci.starsze:18942
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Szerr"
>
> Co stoi na przeszkodzie, żeby umówić się jednolicie, stosować to
> konsekwentnie - ale BEZ naruszających ustawę zapisów statutowych?
>
To się samoograniczenie nazywa. Po zważeniu korzyści i strat uznaliśmy, że
wpiszemy takie coś do statutu. Jak ktoś z zainteresowanych nauczycieli
zechce oprotestować, to bez problemu, wymachiwania ustawą i autonomią,
protest uwzględnimy. MY, nauczyciele tworzący Radę Pedagogiczną, która ów
zapis uchwaliła; bo to nasz statut i uczniom oraz nam ma życie ułatwiać, nie
utrudniać. Czego zdajesz się nie pojmować.
> Ja w takim
> zrobieniu praktycznego wyjątku widzę wyłącznie metodę o określonym celu
> wychowawczym, nigdy zasadę wewnątrzszkolnego oceniania.
>
Wszystko, naprawdę absolutnie wszystko, co wiąże się z ocenianiem, ma (a
przynajmniej mieć powinno) wymiar wychowawczy. W tym sensie masz rację.
Przyjęcie dwóch kresek, zamiast dwóch jedynek (minusów), jako formy
zastępczej za dwa pierwsze nieprzygotowania jest zasadą oceniania - bo wiąże
się z wystawieniem (bądź nie) oceny.
>
> Ale w tym zakresie Ci swobody nie pozostawia. Mają być dwa
> nieprzygotowania
> i koniec. I to jest sprzeczne z prawem.
Sprzeczne?
Volenti non fit iniuria.
> A może dużo lekcji przepadło i nauczyciel zechce wziąć nieco uczniów do
> galopu? Między innymi cofając przywilej zgłaszania NP?
>
A może są w studni? ;)
Szukasz na siłę, wiesz? Nie, jak przepada za dużo lekcji, to się zupełnie
inaczej robi, bo cofanie przywileju jest karą. Kara bez związku z
postępowaniem ukaranego, to mało wychowawcze jest, jak sądzę.
>> A jak ktoś nie chce, to stosuje swoje PSO.
>
> A po co w ogóle nakładacie na siebie obowiązek opracowywania jakiegoś PSO?
> Ta papieromania zabija szkoły i odciąga nauczyciela od ucznia.
> Nauczyciel to jest zawód twórczy. Nauczania i wychowania z samej złożonej
> istoty tych procesów nie sposób zamknąć w ramy szczegółowych norm
> prawnych.
> Niestety jest to dzisiaj nagminne.
NIE nakładamy. Z czysto praktycznych względów lepiej jest mieć przemyślany,
opracowany i zapisany PSO. I tak trzeba go zrobić, tak wiem, niekoniecznie
na piśmie, ale zrobić i przedstawić na pierwszych zajęciach TRZEBA. Jak jest
nas sztuk 5, to trzy biorą po jednym pso na poziom a dwie korygują. W
efekcie zamiast tworzenia odrębnych trzech dokumentów (nawet w pamięci, do
wyrecytowania uczniom), każda robi jeden plus spędza godzinkę na duskusji
nad kwestiami spornymi. Nam to, wyobraź sobie, pasuje i ułatwia życie.
>
> Akceptowałbym metodyczne zalecenia, wytyczne odnośnie formułowania wymagań
> przedmiotowych wobec ucznia,
Nie ma problemu, naprawdę. :)
Nie akceptujesz wspólnego PSO, uważasz go za ograniczenie? To stosuj własny.
Nie ma przymusu.
> ale nie PSO w formie dokumentu traktowanego
> jako oficjalny akt prawa wewnątrzszkolnego, od którego zapisów rzekomo
> niemożliwe są żadne odstępstwa.
Ale tak właśnie jest. Bo nie wolno zmieniać zasad wedle widzimisię, a
uczniowie i rodzice mają prawo z góry widzieć, jak i za co jest ocena. Więc
niezależnie od tego, czy podpiszesz się na wspólnym pso, stworzysz własny i
podpiszesz, czy wyrecytujesz uczniom z pamięci wszystkie zasady oceniania -
masz się ich trzymać. Bez odstępstw.
--
EwaSzy
signum temporis
|