Re: PET-CT

From: Fragile Maja <s...@o...pl>
Subject: Re: PET-CT
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Date: Thu, 7 Oct 2010 00:23:10 +0200

Dnia Wed, 6 Oct 2010 03:43:13 -0700 (PDT), tofik napisał(a):

> [...]
> doslownie w komurkach, we krwi w molekulach.
> ponadto nagle zachcialo mi sie siku, tak mocno i
> nagle jak nigdy w życiu.
> potem sama wydedukowalam
> po co na tych lozkach sa ceratowe pokrowce.
> widocznie bywa,ze ludziom
> puszczaja jednak zwieracze.
> natomiast potem w lublinie mialam
> puszczany kontrast i tez
> bardzo sie balam, mowiac o tym
> pielegniarce. ona na to ze widocznie
> musialam miec jakies uczulenie na
> starego typu kontrast i stad
> te dolegliwosci, ale po tym do rm nie miałam nic.

[Kontrasty do RM to zupełnie inna bajka :)]

Te używane do CT są jodowe (stąd tak niemiłe doznania
po podaniu starszego typu kontrastu). Obecnie istnieją
kontrasty niejonowe o różnym stężeniu jodu (więc istnieje
możliwość dobrania odpowiedniego konrastu oraz sposobu
jego podania, do konkretnego badania i stanu zdrowia
pacjenta).

> dobrze by bylo abys sie dowiedziala
> jaki to byl kontrast bedzie podawany
> i poprosila o inny.

Wiem, co będę miała podane.
Innego znacznika nie mogą użyć, ponieważ to właśnie TEN
znacznik (najczęściej używany jest FDG) umożliwia zobrazowanie
tego, czego inne badanie nie pokażą (dlatego tyle kosztuje...).
Tak więc niestety, jeśli chodzi o PET-CT - pacjent nie ma
możliwosci wyboru znacznika [może oczywiscie nie podpisać
zgody na badanie, przecież nikt go nie zmusza :)]
Towarzyszy mi jednak taki malutki 'lęk' przed nieznanym
(prawdziwie boję się jedynie wyniku badania), dlatego myślałam,
że może ktoś, kto miał konkretnie to badanie, poddzieli się ze
mną swoimi ewentualnymi odczuciami fizycznymi po podaniu
znacznika (które to dolegliwości zapewne nie występują, jak
zapewniają lekarze :).

> salute :)

Dzięki za dobre chęci :)
Grazie mille e buonanotte :)