Strona główna Grupy pl.sci.medycyna PL>DE blaszki miażdżycowe, wślizgowa przepuklina rozworu przełykowego Re: PL>DE blaszki miażdżycowe, wślizgowa przepuklina rozworu przełykowego

Re: PL>DE blaszki miażdżycowe, wślizgowa przepuklina rozworu przełykowego

From: Josef <j...@x...org>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: PL>DE blaszki miażdżycowe, wślizgowa przepuklina rozworu
przełykowego
Date: Thu, 25 Jan 2007 19:19:06 +0100

On Wed, 24 Jan 2007 21:17:17 +0100, atupaj wrote:

> Witam serdecznie,
>
> tłumaczę opis koloskopii wirtualnej, w którym znajdują sie dwa następujące
> zdania:
>
> "Drobne uwapnione blaszki miażdżycowe widoczne w rzucie tętnic biodrowych
> wspólnych. Cechy niewielkiej wślizgowej przepukliny rozworu przełykowego."
>
> Proszę o korektę mojego tłumaczenia:
> "Zu sehen sind kleine kalzifizierte atheromatöse Plaques in der Arteria iliaca
> communis. Erkennbare Anzeichen einer kleinen ...... Hiatushernie."
>
> Jak będzie tutaj "wślizgowa"? Nie mam żadnego pomysłu - może ktoś zna łaciński
> [...]

Czołem Anno!

Użyłbym tutaj zwrotu "axiale Hiatushernie" co jest równoznaczne ze
zwrotem "Gleitbruch"
sprawdź sama pod:

http://de.wikipedia.org/wiki/Hiatushernie

natomiast nie uzględniłaś wyrazu "rzut", co można by przetłumaczyć
wyrazem "Projektion"

Nie widzę też polskiego odpowiednika dla "erkennbare" :-)

Jeżeli chodzi o nazwy tętnic, to zależy, czy tłumaczysz to dla lekarzy
czy dla laików. Lekarz będzie lepiej obsłużony zwrotem "Arteria iliaca
communis", laikom może bardziej pasować "Beckenarterie" albo "gemeinsame
Darmbeinarterie". Sprawdź pod:

http://www.uni-mainz.de/FB/Medizin/Anatomie/workshop
/Vokabular/Arterien.html

więc w ostatecznym tłumaczeniu brzmiałoby to następująco:

Zu sehen sind kleine kalzifizierte atheromatöse Plaques in der
Projektion der Arteria iliaca communis. Anzeichen einer
kleinen axialen Hiatushernie."

Pozdrowienia!

Waldek

PS. Tłumaczenia są jak kobiety, jak brzydkie to wierne i na odwrót ;-)