Re: Prawa Podstawowe.

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 7 May 2016 05:27:01 -0700 (PDT)
Subject: Re: Prawa Podstawowe.
From: "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com>

W dniu sobota, 7 maja 2016 09:07:59 UTC+2 użytkownik Chiron napisał:
> Użytkownik "Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> napisał w
> wiadomości news:a1db3458-8805-4101-9034-8a9255b7e757@googlegrou
ps.com...
ps.com...

> No ale poczułem trochę taki klimat jak gdybym patrzył w oczy
> średniowiecznemu
> magowi święcącemu gdzieś w głębi alchemicznego gabinetu (sąsiadującego
> naturalnie z kaplicą zamkową!) świeżo odlane talizmany dla
> rycerzy-krzyżowców wyruszających w bój do krainy niewiernych Saracenów ;)
>
> No cóż: średniowieczny, Średniowiecze, etc- odmianiane przez zupełne
> przypadki z przymiotnikiem- pogardliwą inwektywą choćby w tle. No ale to
> świadczy o posiadaniu w głowie zamiast wiedzy- różokrzyżowej propagandy.

Że co, że nie siedział brodaty mnich w białej szacie jak np. Roger Bacon czy
Ramon Lullus obkuty w "alchimijej" i nie święcił tych medalików z sentencjami
i "charakterami" aniołów? Siedział, odlewał i święcił. Ba, nawet na mieczach
wypisywane były mało ortodoksyjne modlitewki i zaklęcia, wystarczy sobie
pooglądać Szczerbca. A jeszcze lepiej poczytać modlitewnik Warneńczyka.

A co do Różokrzyża, to było jedno z tajnych bractw i zakonów rycerskich, jakie
powstały w późnym średniowieczu po upadku templariuszy. Katolicyzm od kasaty
templariuszy, zaś przed Trydentem - to była czarna dziura, kipiąca wszelakimi
kacerstwami i sekciarstwem. Przynajmniej z punktu widzenia autorów z okresu od
Trydentu do Vaticanum II - gdyż obecnie wracamy niemal oficjalnie do tego
stanu naturalnego (nie plewionego) i nikt już nie rzuca anatemami.

> [...]
> klasztorach w tamtych czasach nauczano retoryki, wręcz ćwiczono w niej
> mnichów (nie tylko- szlachta kształciła tam swoją progeniturę)- wyobraź
> sobie, żeby poprosić takiego mnicha prowadzącego dyskusję o poczytanie grup
> usenetowych. Oczywiście- natychmiast by stwierdził, że to jakaś awaria
> straszna, że tych durniów tu obecnych (nie wyłączając nas dwóch)- trzeba
> stąd pogonić. Natychmiast. Nie za treści. O nie. Wyłącznie za FORMĘ
> wypowiedzi. Następnie może wybrałby kilku z grup- może kilkunastu (realnie!)
> i pozwolił im usługiwać dyskutującym mnichom.

Masakra. Ile jednakże osób w wiekach średnich było na poziomie tych mnichów-
filozofów? Zaręczam, że to były jednostki. Tzw. dusze chrześcijańskie były
najczęściej na poziomie pańszczyźnianego z punku widzenia mnichów. O ile
w ogóle były chrześcijańskie więcej niż po powierzchownym pokropku i od święta.
Bo należy pamiętać, że obok tego dyskursu pisanego, który powoływał się na
autorytety Arystotelesa, Cycerona, Hieronima, Augustyna, Akwinaty - istniał
również dyskurs ludowy - ustny i pogański. Sama wiedza tajemna w średniowieczu
nie była zbrodnią, ale mnisi łacińscy postrzegali jako horror, że zgłębiają ją
również ludzie mówiący wyłącznie in vulgare - bo robią to przeciwko ich dominacji,
paskudzą im astral swoim barbarzyńskim szwargotem. "Przeciwnik
(satanas/diabolus) nie znosi łaciny", "dyaboł rozmawia po niemiecku" - głosiły
przysłowia tych mnichów i każdemu, kto szukał dojścia do wiedzy tajemnej
w swojej rodzimej kulturze niełacińskiej (zwłaszcza kobietom) zagrażała kara
ognia. Uczeni magowie nie lądowali na stosie, tylko nie znające alfabetu
łacińskiego i posługujące się runami, ogamami czy innymi znakami tubylczymi -
czarownice. Aj, waj, co za świętokradztwo, że wiejskie baby i ich admiratorzy,
tacy jak pervertus perfidusque magister artium Jacobus, traditor magnus
Academiae Romaeque = ściubią swoje pryszczate nosy w boskie misteria!