Re: Przygotowania do świąt...

From: XL <i...@g...pl>
Subject: Re: Przygotowania do świąt...
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Tue, 20 Dec 2011 14:55:29 +0100

Dnia Tue, 20 Dec 2011 14:29:44 +0100, Nixe napisał(a):

> Twoje własne odporniejsze? ;-)
> Kurczę, ja jakbym miała jakiekolwiek wątpliwości, to swoim przede
> wszystkim bym nie podała.

No ale moje jadły tylko jajka od swoich kurek, kiedy wtedy jesczze je
mieliśmy :-)

> Może tam faktycznie jest takie ryzyko.

Nie wiem, jaka może być różnica lokalnie. Jajka jak jajka - ich dostawy
raczej zasięg mają ogólnopolski.

> Jadałam tatar wielokrotnie (ukochana przystawka) w wielu porządnych
> miejscach, bo do byle jakich z zasady nie chadzam i w większości z nich
> zawsze było żółtko. Albo w kieliszku, albo bezpośrednio na talerzyku.

Kiedyś to było powszechne, pamiętam sama.

> Prędzej bym się bała salmonelli w podejrzanych cukierniach,

A one mają jakieś (może unijne?) oznaczenia? - to będę uważać ;-PPP

> sezonowych
> lodziarniach czy innych tego typu przybytkach.

U nas w Kielcach, odkad szerzy się salmonella, już ładnych parę lat temu
padła legendarna lodziarnia Poniewierskich, przy ul. Złotej. Dziesiątki lat
była prowadzona, nigdy nie było zatruć... Zmarł właściciel, a następcy
wobec zakazów nie podjęli się zmiany receptury opartej na "żywych"
jajkach... Całe Kielce pielgrzymowały kiedyś do Poniewierskich po lody,
stało się w kilometrowej kolejce - z termosami, pojemnikami i kupowłąo też
na bieżąco. Lepszych lodów to nawet Grycan nie robi.

> Po pierwsze niekoniecznie, ponieważ żółtko utarte z cukrem na parze ma
> zupełnie inną konsystencję i smak.
> Po drugie ucieranie na parze nijak nie zmniejsza zarażenia salmonellą.
> Musiałabyś to jajo wręcz ugotować.

Mierzyłam temperaturę kiedyś, bo se kupiłam taki kulinarny termometr - 75
stopni zabija salmonellę. Jajka na deser ubijam bardzo dlugo i starannie -
podgrzewając.

> A nie wiem. Zacytowałam tylko jeden z linków, jaki podałaś :D

No ale wybrałaś te a nie inne fragmenty, a tam było nie tylko o salmonelli.

--
XL