Re: Róża Jerychońska

From: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Róża Jerychońska
Date: Thu, 24 Oct 2002 18:05:48 GMT

"deminek" <d...@p...onet.pl> wrote in message news:ap90mo$oe4$1@news2.tpi.pl...
> Witam.
> Czy ktos mial do czynienia z ta roslina?
> Mozecie mi cos wiecej o niej powiedziec.
> Moze jakis adres gdzie moge poczytac cos o tej roslinie.

A moze tak wpisac te nazwe w Google i obejrzec wyniki?
Ja tak zrobilem i ot co znalazlem:

Co to jest róża jerychońska? "Weź pani suche krówskie gówno,
daj go pani na talerz, polewaj pani wodą i ono się pięknie zazieleni,
i to jest róża jerychońska" - mówił Szwejk.

A na serio, encyklopedia WIEM podaje:

Róża jerychońska, popularna nazwa roślin pustynnych posiadających
zdolność utraty z tkanek znacznej ilości wody i przeżycia okresu
suchego w postaci prawie zasuszonej, a po deszczu szybkiego
powrotu do stanu normalnego. Przykładami róż jerychońskich są
niektóre gatunki widliczek.

Potocznie uzywa sie tej nazwy na cos, co nie zwraca uwagi lub nawet
jest brzydkie, a nagle wspaniale rozkwitnie. Przyklad z "Popiolow":

Ujrzał ją wszystką rozkwitłą jak jerychońska róża. Serce nie biło w jego
piersiach, lecz drżało, ręce same się splotły i błogosławieństwo wypełzło
na wargi. Tak samo splotły się jej ręce i oczy zasłoniły powiekami. Stał
patrząc w swe ziszczone szczęście i modlił się bez słów, bez poruszenia
zastygłą wargą.

[Czyz nie jest to jezyk tak piekny jak krasnal ogrodowy pod piramida?]

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz