bób suszony - jak suszyć?

21. Data: 2009-07-18 14:52:10

Temat: Re: bób suszony - jak suszyć?
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

lemonka pisze:

> Opowiedz, proszę, jak blanszowałaś, może ten fragment procesu
> technologicznego da się naprawić?

Wrzucałam na chwilę do wrzątku już pokrojone na różyczki kalafiory i
brokuły (nie wiem dokładnie, ile chwila trwała - do momentu ponownego
zawrzenia po chwilowym ochłodzeniu się od warzyw). Wyciągałam cedzakiem
i kładłam na talerze Kiedy ostygły, wkładałam do worków na mrożonki i do
zamrażalnika.

Ewa

22. Data: 2009-07-18 20:04:09

Od: akata <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Qrczak wrote:

> W związku z tym, że i tak się na zapas nie najem świeżym, a zamrażalnik
> zapełniony zostanie owocami, zapytowywuję się: czy ktoś z Was suszył może
> bób?
> W końcu to strączkowa roślina, podobnie jak fasola, a i w sprzedaży ponoć
> bywa w takiej właśnie formie...
> Może macie jakieś sugestie.

Bób suszony nadaje się do zasadzenia, nie do spożywania po namoczeniu.
Mądrość wyniesiona z targu (też chciałam kupić zapas).

Pozdrawiam.
akata
--
APZ otpowiedzią na prawdę.

APZ alternatywą dla zubożenia znaczenia znaków diakrytycznych. ! Ö !

Your barrel is your castle.

23. Data: 2009-07-19 03:19:35

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "akata" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

> Bób suszony nadaje się do zasadzenia, nie do spożywania po namoczeniu.
> Mądrość wyniesiona z targu (też chciałam kupić zapas).

Słaba mądrość - moczy się jak fasolę, tylko dłużej i dłużej się gotuje.
Jadałem jako dziecko - bób, fasole różne i groch - taki okrągły, ale nie
pomarańczowy tylko zielonawy lub lekko beżowy, smakiem na plus odróżniał się
od tego, który kupujemy na grochówkę. Doskonały do różnych potraw z mięsem,
ale jako dzieci jadaliśmy ugotowany i dodatkowo usmażony na maśle.

24. Data: 2009-07-19 09:25:20

Od: " czeremcha" <c...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nic nie potrzeba prócz odrobiny cukru - jagody czy wiśnie posypujemy cukrem
> i wstrząsamy na misce czy tależu, aby cukier je oblepił. Słyszałem o
> dodatkowym oprószeniu mąką ziemniaczaną - zwiąże część soku.

Moja babcia zawsze dodawała do jagód trochę cukru i bułki tartej. Bułka
wchłania sok z jagód /częściowo, bo tej bułki nie jest jakoś strasznie dużo/ i
jest praktycznie niezauważalna w smaku. Oczywiście, robię tak, jak babcia ;-)

Ania

25. Data: 2009-07-19 12:42:47

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 18 Jul 2009 16:52:10 +0200, medea napisał(a):

> Wyciągałam cedzakiem
> i kładłam na talerze Kiedy ostygły, wkładałam do worków na mrożonki

I tu jest błąd: po zblanszowaniu we wrzątku trzeba dać od razu do
baaaaaardzo zimnej wody, po czym dopiero odsączyć.
Najlepiej blanszuje się jednak na parze - chwila pod przykryciem aż zmienią
kolor i już. Unikamy w ten sposób zbędnego moczenia i przechodenia
składników min eralnych do roztworu. Potem do zimnej wody na minutę i na
sito - do absolutnego odsączenia.
Zimną wodę dajemy nową do każdej porcji.

26. Data: 2009-07-19 12:52:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Jul 2009 09:25:20 +0000 (UTC), czeremcha napisał(a):

> [...]
> jest praktycznie niezauważalna w smaku. Oczywiście, robię tak, jak babcia ;-)

Ja robię tak samo :-)

27. Data: 2009-07-19 19:47:12

Od: "Vicky S." <v...@t...poczta.bez.onet.tego.pl> szukaj wiadomości tego autora

28. Data: 2009-07-19 21:00:52

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
cedzakiem
> i kładłam na talerze Kiedy ostygły, wkładałam do worków na mrożonki i

No i już wiem. Po pierwsze zblanszować - nie oznacza zagotować. Wrzucić
na 2 minuty (kalafior) albo minutę (brokuły), nie czekać aż woda się
zagotuje. Blanszowanie ma na celu zabicie żywych bakterii na
powierzchni warzywa oraz unieczynnienie enzymów. Po brokułach to od
razu widać, bo robią się intensywnie zielone, o ile nie przykryjesz
garnka. Po wyjęciu z gorącej wody wrzucić do uprzednio przygotowanej
miski wody z kostkami lodu - to ma z kolei na celu sprawić, by wysoka
temperatura przestała działać na komórki położone w głębszych
warstwach, co z kolei mogłoby powodować uwolnienie enzymów z tych
zniszczonych komórek. Dlatego - nie martw się, że woda się nie
zagotowała - większość enzymów zostaje zdenaturowanych przy
temperaturze ok. 45 st. C, grzyby padną przy 60 stopniach a bakterie
polegną przy 70-80 stopniach. Wystudzone w wodzie z lodem warzywka
osuszamy szmacianą ściereczką albo dokładnie odsączamy na sitku i
układamy na tacy, po czym zamrażamy. Nazajutrz przekładamy zamrożone z
tacy do woreczka i możemy polkę powtórzyć.

29. Data: 2009-07-20 20:27:31

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

lemonka pisze:

> No i już wiem. Po pierwsze zblanszować - nie oznacza zagotować.

No to już rozumiem - niepotrzebnie gotowałam i nie zahartowałam potem.

Czy nie można by jednak zamrozić po prostu surowych? Grozi to czymś?
Przyznam, że tak byłoby mi najwygodniej. :)

Ewa

30. Data: 2009-07-21 03:22:48

Od: "lemonka" <...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

> No to już rozumiem - niepotrzebnie gotowałam i nie zahartowałam
potem.

> Czy nie można by jednak zamrozić po prostu surowych? Grozi to czymś?
> Przyznam, że tak byłoby mi najwygodniej. :)

Mrożenie powoduje spowolnienie zachodzenia reakcji enzymatycznych ale
nie hamuje ich całkowicie. Efekt mrożenia nieblanszowanych warzyw może
być taki, że wkładasz pyszne, zielone cudne różyczki, po paru
miesiącach wyciągasz brunatne coś, o paskudnym smaku, których byś nawet
z daleka kijem nie chciała dźgnąć. Często truskawki brunatnieją w
zamrażarce, ale - niestety - truskawki trudno blanszować.
Poza tym drobnoustroje też nie giną w zamrażarce - siedzą, chuchają w
rączki, łoją w karty i czekają na lepsze czasy. Kiedy tylko temperatura
podskoczy na tyle, by woda stała się dostępna jako ciecz przynajmniej
częściowo - ożywają i wydalają toksyny. Żywe drobnoustroje zginą
później w trakcie gotowania, ale ich toksyny mogą wywołać nieprzyjemne
skutki - od efektów alergicznych, przez ciężkie zatrucia ze skutkiem
śmiertelnym włącznie, na działanich teratogennych skończywszy.
Mówię oczywiście o _możliwościach_, które MOGĄ nastąpić, gdy nie
blanszuje się warzyw, grzybów i niektórych owoców a nie mówię, że na
bank jeśli zjesz rozmrożonego nieblanszowanego brokuła to twoje wnuki
urodzą się bez rączek. Tfu, na psa urok..

Jak zawekować mięso?
co z wędzonej piersi kurczaka?
DO POLAKOW
Kiedy kupować produkty na mrożonki?
Re: pokerschule für , texas hold em poker , billard online spielen , pokern downloaden , billard online kostenlos , online poker kostenlos , free games poker , online spiele quiz , pokern münchen , poker card ,