Re: mozliwe to?

From: "Greg" <g...@p...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: mozliwe to?
Date: Fri, 12 May 2000 15:57:39 GMT

Ina napisał(a) w wiadomości:
>Ha! jestem wiec klinicznym przypadkiem!
>czy nie...?
>ina

Eee, nie traktuj tego w kategoriach przypadek kliniczny (znaczy sie jestem
swir) :))))))))))
Sądze że znaczna częśc ludzi przeżywa takie czy inne problemy czy kryzysy.
To raczej własnie jest norma...
Horney opisywała strukturę zaburzenia neurotycznego - a była związana z
nurtem neopsychoanalizy....
Nie trzeba odwoływać się do tej teorii, aby wyjasniac tego rodzaju
zachowania. Psychologowie innego nurtu - psychologii poznawczej opisali
stosowana przez co poniektórych tzw. strategię samoutrudniania. Polega ona
na nieswiadomej tendencji do zmniejszania szansy na sukces - tzn utrudnianiu
sobie osiągnięcia jakiegos celu.
Stosują taka strategie osoby o wysokim, aczkolwiek niepewnym poczuciu
własnej wartosci. O ile pomimo utrudnień, jakie zastosowali osiągną cel - w
znacznym stopniu podwyższa to ich poczucie własnej wartosci (patrzcie,
zdałem ten egzamin/ wykonałem tą prace pomimo tego ze byłem chory,
niewyspany, na kacu, przygotowywałem się w ostatniej chwili). Jesli zas sie
nie uda - czlowiek jest "usprawiedliwiony" i porażka nie obniza jego
wartosci (w jego własnych oczach).
Katalog zachowań, które zmniejszają szanse sukcesu jest ogromny: choroby
somatyczne, zaburzenia nastroju, zasypianie, odkładanie działań na ostatnią
chwilę, upijanie się itp.
Oczywiscie nie traktuj tego co napisałem jako jakiejs diagnozy przyczyn
Twoich kłopotów :)))
W każdym razie - za tego rodzaju zachowaniami moga się kryć różne rzeczy, a
jesli skutki w Twoim życiu zaczynaja być bolesne, to warto sie temu
dokładniej przyjrzeć.... - w twoim własnym, dobrze pojętym interesie.
Inwestowanie w siebie, pomoc samemu sobie - n.p. poprzez psychoterapie to
jedna z lepszych rzeczy, które sobie można zafundować...

pzdr
Grzegorz Dziewulski