Re: odchudzanie-co jesc ?

Data: 2009-04-28 19:46:36
Temat: Re: odchudzanie-co jesc ?
Od: o...@t...pl

> Ale jak ktoś nie ma cukrzycy to co go obchodzi indeks glikemiczny?

No raczej obchodzi - im bardziej zlozony cukier (a tym samym nizszy
indeks glikemiczny), tym wiecej organizm potrzebuje czasu i energii,
by rozbic go na glukoze oraz tym dluzej (i w mniejszych dawkach)
uwalnia sie glukoza do krwii (a jeszcze dluzej z blonnikiem - dlatego
zaleca sie chleb z maki pelnoziarnistej, czy ziemniaki w mundurkach -
chociaz co do ostatniego, to nie jestem pewien, czy to w mundurkach
jest blonnik ;). To wplywa nie tylko na cukrzyce, ale i na "zapasy
energii biezacej" (nie wiem, jak to sie fachowo nazywa), ktora zuzywa
sie przy aktywnosci jako piersza oraz ma wplyw na tworzenie sie (albo
i nie) tkanki tluszczowej :P

> Moim zdaniem liczy się kaloryczność, czyli ogólny dobowy bilans ile
> kalorii człowiek spalił a ile zjadł.

Nie tylko - takze w jakim czasie zjadl i w jakim czasie glukoza
dostala sie do krwii - jesli dostarcza sie ja powoli, to spala sie w
miare aktywnosci codziennej, a jesli w postaci cukrow prostych
(glukoza) lub dwuprostych (sacharoza), to nastepuje "gwaltowny
zastrzyk" weglowodanow do krwii - to tzw. puste kalorie, ktore
pobudzaja gwaltowne wydzielanie insuliny. Tutaj troche wykraczam poza
zakres mojej wiedzy (w koncu kurna jestem tylko specjalista od
telekomunikacji ;), ale zdaje sie ma to m.in. dwa skutki - watroba
zamienia caly nadmiar cukru w tluszcz, a nadmiar cukru we krwii cos
tam blokuje (jakies receptory), czegos tam powoduje produkcje
(dopamina?), co podnosi chwilowo (bardzo chwilowo) koncetracje i usuwa
sennosc, ale po b. krotkim czasie (ok. godziny?) poziom cukru opada i
czlowiek czuje sie odwrotnie - dopada go zmeczenie i nerwowosc.

Dlatego lepiej dostarczac jak najmniej przetworzone produkty spozywcze
zawierajace skrobie (choc oczywiscie surowych ziemniakow nie da sie
zjesc), a do tego dorzucic spora ilosc warzyw (blonnika).

> jest syty, zadowolony  i ma energię na kolejny trening po kilku godzinach ;)

A po b. intensywnym treningu warto wrzucic cos malego z cukrami
prostymi, by szybko uzupelnic niedobor weglowodanow oraz bialkowego,
by pozwolic organizmowi naprawiac uszkodzenia miesni ;)
--
Olleo