Hiszpańska nóżka ;)

1. Data: 2017-12-07 21:42:51

Temat: Hiszpańska nóżka ;)
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Dostałam w prezencie hiszpańską szynkę dojrzewającą, taką wielką nogę z
50% iberyjskiej świnki. I teraz zastanawiam się, jak ją pokroić.
Oczywiście mnóstwo jest filmów instruktażowych dostępnych choćby na yt.
Większy problem ze znalezieniem odpowiedniego sprzętu, w dodatku żeby
nie powalał ceną. Znalazłam w sieci coś takiego:
http://hamloverspolska.com/product/pl/98/507/Stojak_
na_szynke
Trochę drogi, ale to i tak  nic w porównaniu z innymi na tej stronie.
A na allegro mają też takie coś:
http://allegro.pl/stojak-krajalnica-reczna-na-szynke
-z-nozem-i7076638613.html

Ma ktoś doświadczenie w krojeniu takiej szyny? Ja do tej pory miałam do
czynienia tylko z pokrojoną.

Ewa

2. Data: 2017-12-07 23:04:12

Temat: Re: Hiszpańska nóżka ;)
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:
> [...]
-z-nozem-i7076638613.html

> Ma ktoś doświadczenie w krojeniu takiej szyny? Ja do tej pory miałam do

Chodzi więc o sprzet, czy krojenie?
https://youtu.be/Zt1VcESZIIw
Sprzęt ,,na jeden raz" zrobiłabym sobie nawet sama, żadna trudność - trzy
deski (w Castoramie przytną jakby co), czyli jedna pozioma jako podstawa
plus dwie pionowe z wycięciami na szynkę. Plus parę wkrętów do drewna i dwa
spore drewniane trójkąty z lewa i z prawa dla stabilizacji. Prasę do sera
sobie zrobiłam, to ten ,,straszny sprzęt" do szynki to dla mnie pół godziny
roboty.

Problem widzę raczej z przechowaniem w warunkach domowych - chyba nie
zamierzacie zjeść całej w kilka dni, a napoczęta jest jak ser dojrzewający
- szybko wysycha, więc powinna dosyć szybko zostać skonsumowana.

--
XL ,,Demokracja bez wartości zamienia się w jawny lub zakamuflowany
totalitaryzm". Jan Paweł II

3. Data: 2017-12-09 10:35:59

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> zamierzacie zjeść całej w kilka dni, a napoczęta jest jak ser dojrzewający
> - szybko wysycha, więc powinna dosyć szybko zostać skonsumowana.

Że dodam: ten ,,sprzęt" to zwykły gadżet. Duża deska, porządnie naostrzony
zwykły długi nóż, silna mężowska ręka dla przytrzymania - i voila.
Nie przesadzajmy. To TYLKO szynka.

4. Data: 2017-12-09 11:50:37

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-12-09 o 10:35, XL pisze:

> Że dodam: ten ,,sprzęt" to zwykły gadżet. Duża deska, porządnie naostrzony
> zwykły długi nóż, silna mężowska ręka dla przytrzymania - i voila.
> Nie przesadzajmy. To TYLKO szynka.

Mam wątpliwości czy "To TYLKO szynka"
Można iść do lodówki, do szklanki wlać soku jabłkowego, dolać wyborowej
i wypić. Można otworzyć butelkę wina, nalać i popijać.
Można też pojechać do piwnic wypełnionych beczkami i tam w otoczeniu
aromatów, w towarzystwie miłych i ciekawych świata ludzi, słuchając
osób, które na enologii zjadły zęby zapoznawać się ze smakami, bukietami
itd.
Można też niedaleko Plaza Major w Madrycie, w jednej z niezliczonych
knajpek (poza utartymi szlakami turystów) uczestniczyć w - nie zawaham
się użyć tego słowa_ spektaklu, teatru jednego aktora a w zasadzie dwóch
- bo jambo castelliano tez jest pełnoprawnym aktorem- podawania,
krojenia i smakowania SZYNKI. I to nie jest TYlKO szynka. To jest SZYNKA!.
pozdr
Stefan

5. Data: 2017-12-09 13:28:25

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> [...]
> - bo jambo castelliano tez jest pełnoprawnym aktorem- podawania,
> krojenia i smakowania SZYNKI. I to nie jest TYlKO szynka. To jest SZYNKA!.

Oczywiście - atmosfera miejsca i te rzeczy. Nie musisz tłumaczyć. Znam to.
W tym konkretnym przypadku MNIE naprawdę wystarczy(łoby) dobre towarzystwo,
piękna deska, dobry nóż i mężowska ręka zamiast soecjalnego ,,sprzętu". Do
tego łut inwencji - i w każdych dostępnych warunkach TWORZĘ. Już widzę
oczyma wyobraźni tę szynkę na moim świątecznym stole: szynka na wielkiej
desce, mąż nad nią pochylony i z namaszczeniem odkrawajacy cieniuteńkie
plastry... Wart uwiecznienia obraz.

Usilne odtwarzanie u siebie czegoś, co się gdzieś kiedyś (wi)działo jest
domeną ludzi z kompleksami.

PS. Że nie wspomnę nawet, że, no u Boga Ojca, to ,,urządzenie" do krojenia
szynki w każdej wersji jest tak paskudne, że dzieci mogą potem mieć
koszmary aż do osiemnastki...

6. Data: 2017-12-10 09:58:43

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2017 o 21:42 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> Dostałam w prezencie hiszpańską szynkę dojrzewającą, taką wielką nogę z
> 50% iberyjskiej świnki.
(...)

Pomóc nie pomogę, ale trochę mnie zainteresowało owe "50% iberyjskiej
świnki".
Czego dotyczy owa zawartość procentowa?

--
Trefniś

7. Data: 2017-12-10 10:55:22

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:

> (...)
>
> Pomóc nie pomogę, ale trochę mnie zainteresowało owe "50% iberyjskiej
> świnki".
> Czego dotyczy owa zawartość procentowa?

Całej świni.

8. Data: 2017-12-10 13:02:57

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.12.2017 o 09:58, Trefniś pisze:

> (...)
>
> Pomóc nie pomogę, ale trochę mnie zainteresowało owe "50% iberyjskiej
> świnki".
> Czego dotyczy owa zawartość procentowa?

Rasy iberyjskiej.

Ewa

9. Data: 2017-12-10 13:11:00

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.12.2017 o 11:50, stefan pisze:

> [...]
> dwóch - bo jambo castelliano tez jest pełnoprawnym aktorem- podawania,
> krojenia i smakowania SZYNKI. I to nie jest TYlKO szynka. To jest

Może ktoś systemem gospodarczym robi sobie taką w domu, począwszy od
hodowli iberyjskich świnek. Podobnie jak ser Manchego, począwszy od
hodowli owieczek. ;) Ja niestety nie, więc dla mnie nie jest to zwykła
TYLKO szynka.
Na klecenie na szybko desek z castoramy nie mam ochoty ani czasu. A
ganianie się męża z nożem ze świńską nóżką po świątecznym stole to
raczej byłaby komedia. Ale co kto tam lubi, nic mi do tego.

Ewa

10. Data: 2017-12-10 14:09:19

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> od hodowli iberyjskich świnek. Podobnie jak ser Manchego, począwszy
> od hodowli owieczek. ;) Ja niestety nie, więc dla mnie nie jest to

To jednak działa w drugą stronę. Świnka iberyjska nie jest lepszą
(ani niezbędna) na szynkę, tylko lepszą do tego, by wzrastać w
iberyjskich warunkach. Nic nie da przeniesienie genów, trzeba by
jeszcze przenieść słońce południa, codziennie wiadro fig, czy czego
tam onej gadzinie dają, i w ogóle wszystko. A to by mało wygodne było.
Efekty też słabe. Tak jak hodowane po domach cytrusy, figi, granaty
-- smakuja marnie, ciekawostka raczej, przyrodnicza.

Zatem lepiej przywieźć (co, jak rozumiem, nastąpiło). Kiedyś widziałem
iberyjską w Kauflandzie, musieli przywieźć więcej. Wzięcie miała małe,
chyba z racji rozmiarów. Też nie kupiłem -- my tyle szynki przez rok
nie zjadamy. Wolałbym za te pieniądze polecieć do Madrytu i zjeść
tam kilka plasterków. Ponadto niedaleki zakład wędliniarski próbował
wprowadzić coś podobnego na rynek. W sklepie firmowym, gdzie zwykle
kupuję, sprzedawali na plasterki. Też nie szło, choć złe nie było
(ale inne od hiszpańskiej).

> Na klecenie na szybko desek z castoramy nie mam ochoty ani czasu.
> A ganianie się męża z nożem ze świńską nóżką po świątecznym stole
> to raczej byłaby komedia. Ale co kto tam lubi, nic mi do tego.

Z tego co pamiętam z obserwacji in situ, ta z Allegro wygląda znajomo.

Jarek

--
Bierze się żywą świnię, karmi gęstym pomyjem, od czego zwierzę tyje
Teraz, zanim się spasie, można przy wolnym czasie ze smakiem przyglądać się.

Bułka cesarska zwana kajzerką :-)
Keczup Heinz smaczny i zdrowy?
slow cooker
Gęsie pipki